Sweden Green Building Awards har fått sina första vinnare

Sweden Green Building Awards, ett nyinstiftat pris som premierar hållbart byggande och miljöcertifiering, har idag delats ut för första gången. Priset, som skapats av Sweden Green Building Council, presenterades i samband med konferensen Building Sustainability Sweden 2012 och mottogs av ett flertal glada och stolta vinnare.

– Det är första gången vi delar ut Sweden Green Building Awards, men hädanefter kommer vi att göra det varje år. De byggnader som har vunnit idag är föredömen inom branschen och priset ska sporra andra aktörer i bygg- och fastighetssektorn i sitt miljöarbete, säger Bengt Wånggren, VD för Sweden Green Building Council

Priset togs fram av Sweden Green Building Council under 2012, med målsättningen att belöna de fastighetsägare och byggföretag som aktivt har arbetat med miljöcertifiering och hållbarhet i byggnadsprojekt. Då en så stor del av världens energiförbrukning utgörs av bygg- och fastighetssektorn så vill Sweden Green Building Council uppmärksamma de företag och organisationer som aktivt arbetar för att minska sin miljöpåverkan och bidra till en bättre värld där människor både jobbar och bor i miljövänliga byggnader.

– Det här känns fantastiskt bra och sporrar oss i vårt fortsatta arbete med miljöfrågor. På Briggen är arbetet med miljöcertifiering av fastigheterna en viktig del i vårt långsiktiga arbete med nytänkande kring hållbart företagande, samhällsengagemang och kundservice. De lärdomar vi fått från Fullriggaren tar vi med oss vid miljöklassning av kommande projekt, säger Camilla Steén, kommunikations- och miljöchef på Fastighets AB Briggen, vinnare i kategorin ”Miljöbyggnad – Nybyggnad”.

Priset har utformats och tagits fram av design- och arkitektkontoret Torstensson Art & Design, som arbetar med återvunnet material och med ett kretsloppstänkande. Jonas Torstensson, som designat priset, har tidigare formgivit många andra miljöpriser och för Sweden Green Building Council var det givet att samarbeta med Torstensson när priset skulle tas fram.

- Sweden Green Building Awards är ett jätteviktigt pris. Det fysiska priset symboliserar Sweden Green Building Councils strävan efter att skapa flera gröna fastigheter och är passande nog framtaget av gamla fönsterrutor. Det är också ett resultat av ett helhetstänk som jag hoppas stämmer överens med hur fastighetsägarna tänkt, säger Jonas Torstensson.

Sweden Green Building Awards kommer att vara ett årligt återkommande pris inom bygg- och fastighetsbranschen och i fortsättningen delas det ut i samband med Sweden Green Building Conference. Konferensen hålls för första gången år 2013, tillsammans med Ekobygg, på Kistamässan.

Vinnarna i årets Sweden Green Building Awards

I kategorin Miljöbyggnad:

• Nybyggnad – Fullriggaren Fyra i Malmö, Fastighets AB Briggen
  • Befintlig byggnad – Trängkåren 6 i Stockholm, AMF Fastigheter

I kategorin EU GreenBuilding:

• Nybyggnad – Uarda 5 i Solna, Fabege AB
  • Befintlig byggnad – Polisen 3 i Helsingborg, Wihlborgs Fastigheter AB

I kategorin BREEAM©:

• Post Construction – Transportgatan 33 i Göteborg, Eklandia Fastighets AB
  • Design Stage – Sveavägen 44 i Stockholm, Diligentia AB

I kategorin LEED®:

• Nybyggnad – Gröna Skrapan i Göteborg, Skanska AB
  • Befintlig byggnad – Österport 7 i Malmö, Skanska AB

För ytterligare information, kontakta:

Carl-Fredrik Fridén, kommunikatör, Sweden Green Building Council, carl-fredrik.friden@sgbc.se

Sweden Green Building Council är en ideell förening vars medlemmar är ledande företag och organisationer inom den svenska bygg- och fastighetssektorn vilka vill utveckla och påverka miljö- och hållbarhetsarbetet i branschen. Med fokus på miljöcertifiering av byggnader och genom att tillhandahålla relevant utbildning, ge råd i fastighetsrelaterade miljöfrågor samt att erbjuda nätverk för erfarenhetsutbyte, stödjer Sweden Green Building Council alla företag och organisationer att nå sina fastighetsrelaterade miljömål. Sweden Green Building Council skapar förutsättningar för en god bebyggd miljö där hållbara lösningar efterfrågas och premieras.