Sweden Green Building Council lanserar branschplattform för hållbar infrastruktur

”Hållbar infrastruktur – ett samarbete för hållbar utveckling i anläggningsbranschen” är en ny branschgemensam part för erfarenhetsutbyte och vägledning kring hållbarhetsstyrning av anläggningsprojekt samt initiering av utvecklingsprojekt. Plattformen arbetar för ökad hållbarhetsprestanda i anläggningsprojekt och lyssnar till vad branschen efterfrågar vad gäller kunskapsspridning, certifieringssystem och andra verktyg. Inom branschsamarbetet finns både beställare, entreprenörer och konsulter representerade.

- Hållbar utveckling har varit ett försummat begrepp både från beställarsidan och utförarsidan inom anläggningsbranschen. Inom branschsamarbetet Hi utvecklar vi nu en gemensam inriktning för att bidra till hållbar samhällsutveckling, säger Urban Jonsson, som är miljöchef investering, teknik och miljö på Trafikverket.

Branschens samverkan inleddes redan 2011 då det konstaterades att det behövdes ett ”hålbarhetssekretariat” för samarbete och efter en rad utvecklingsprojekt nådde slutsatsen att Sweden Green Building Council var de som bäst kunde driva plattformen vidare. Sedan mitten av 2015 finns hemsidan www.hallbarinfrastruktur.se där framtaget material, rapporter, publikationer med mera finns tillgängligt för de som arbetar med frågorna.

Som ett led i arbetet drivs också ett assessorsnätverk för CEEQUAL Assessorer i Sverige, där man kan utbyta erfarenheter, diskutera svårigheter och tolkningar samt ta del av nyheter. Nätverket har regelbundna träffar och alla assessorer i Sverige välkomnas som medlemmar. Hållbar Infrastruktur organiserar också ett flertal seminarium om hållbarhetsstyrning i anläggningsprojekt och under 2015 kommer man besöka Göteborg, Sundsvall, Malmö och Karlstad.

Hållbar Infrastruktur finns även representerade på den svenska branschens största evenemang för hållbart samhällsbyggande, Sweden Green Building Conference, och man delar även ut ett pris till det bästa projektet under det gångna året i samband med Sweden Green Building Awards. Representanter från Hi kommer finnas på plats för samtal och sessioner om den nya branschplattformen under SGBC15 den 30 september till 1 oktober.

- Hållbar infrastruktur handlar om att ge beställaren förutsättningar att ställa rätt krav vid de investeringar som görs. Vi måste i högre grad se till de samhällsekonomiska vinsterna i de prioriteringar vi gör. Det är just därför denna satsning är så viktig och högt prioriterad, säger Anders Persson, näringspolitisk chef på Svenska Teknik och Designföretagen.

I och med lanseringen av Hållbar infrastruktur så har nu branschen den plattform som behövs för att ta nästa steg. Under 2016 är ambitionen att fokusera arbetet till beställarstöd till hållbarhetsstyrning av anläggningsprojekt och formerna för detta ska nu tas fram.

För mer information om projektet, vänligen besök www.hallbarinfrastruktur.se eller e-post hallbarinfrastruktur@sgbc.se. Du kan även kontakta Sofie Absér, Chef Hållbar Infrastruktur på Sweden Green Building Council, sofie.abser@sgbc.se eller 010 722 66 63