Sweden Green Building Council och Peab bjuder in till pressträff i samband med den första BREEAM Communities-utbildningen

Den 26-28 september hålls den första svenska utbildningen i certifiering enligt BREEAM Communities. Utbildningen, som är fullbokad, är en assessorsutbildning och hålls på Peabs kontor i Solna.

I samband med utbildningens första dag bjuder Sweden Green Building Council och Peab in till en pressträff för journalister på Peabs Stockholmskontor. Pressträffen hålls klockan 16.00 den 26/9 på Peabs kontor på Gårdsvägen 6 i Solna.

Efter genomförd kurs och avlagd tentamen kommer de 35 deltagarna att vara certifierade enligt BREEAM Communities, vilket ger en mycket bra grund för att i framtiden arbeta med hållbarhetscertifiering av stadsdelar.

– Inom Sweden Green Building Council arbetar vi just nu med HCS-projektet, ett kommande system för hållbarhetscertifiering av stadsdelar, där vi under hösten går in i steg två. Målet är att under 2013 ha ett unikt eller anpassat system färdigt och klart för svenska förhållanden och vi hoppas att de som nu utbildar sig till assessorer kommer att kunna bidra till det, säger Bengt Wånggren, VD för Sweden Green Building Council.

Utbildningen hålls i samarbete mellan Sweden Green Building Council och brittiska BRE, Building Research Establishment LTD. Kursen leds av Helen Pineo som är BREEAM Communities Manager från BRE Global i London och en av de ledande experterna inom området.

– Det är oerhört roligt att det finns ett så stort intresse i branschen för hållbarhetscertifiering av stadsdelar! På konferensen Building Sustainability Sweden 2012 den 18-19 oktober kommer Sweden Green Building Council att berätta hur vi kommer att arbeta vidare med detta i Sverige, säger Ann-Kristin Karlsson, projektledare för HCS – Hållbarhetscertifiering av stadsdelar, hos Sweden Green Building Council.

För ytterligare information, kontakta:

Angelica Andersson, Affärsutvecklare Koncernmiljö, Peab, angelica.andersson@peab.se
Carl-Fredrik Fridén, kommunikatör, Sweden Green Building Council, carl-fredrik.friden@sgbc.se

Sweden Green Building Council är en ideell förening vars medlemmar är ledande företag och organisationer inom den svenska bygg- och fastighetssektorn vilka vill utveckla och påverka miljö- och hållbarhetsarbetet i branschen. Med fokus på miljöcertifiering av byggnader och genom att tillhandahålla relevant utbildning, ge råd i fastighetsrelaterade miljöfrågor samt att erbjuda nätverk för erfarenhetsutbyte, stödjer Sweden Green Building Council alla företag och organisationer att nå sina fastighetsrelaterade miljömål. Sweden Green Building Council skapar förutsättningar för en god bebyggd miljö där hållbara lösningar efterfrågas och premieras.