Sweden Green Building Council tecknar strategiskt affärssamarbete med US Green Building Council

Sweden Green Building Council (SGBC) har skrivit på ett strategiskt affärssamarbete med US Green Building Council (USGBC) för att stärka och främja sin position som LEED:s ansikte utåt i Sverige. Samarbetet, det första av sitt slag i Europa, kommer att utöka SGBC:s möjligheter att erbjuda LEED-utbildningar, kunskap, stöd och resurser för den svenska marknaden. Samarbetet är en del i USGBC:s pågående arbete med att göra LEED mer relevant och tillgängligt för användare världen över.

- Vi är glada över möjligheten att bli en större del i LEED:s framgångar i Sverige, säger Bengt Wånggren, VD för Sweden Green Building Council. Det här kommer inte bara ge oss möjligheten att stödja våra medlemsföretag, utan vi kan även bli en mer aktiv kraft i arbetet med att bygga upp LEED:s rykte här i Sverige och tillsammans med våra europeiska kollegor.

SGBC har arbetat hårt med att få LEED att fungera bättre på den svenska marknaden, med alltifrån riktlinjer för fjärrvärme till Alternative Compliance Paths till planerade utbildningar i LEED v4. Samarbetet med USGBC erkänner formellt SGBC:s tätposition i Europa och visar på att det finns en speciell roll för Sverige i LEED:s europeiska utveckling, särskilt från en teknisk ståndpunkt.

- Avtalet är ett framsteg för SGBC och arbetet med LEED i Sverige. Vasakronan har som mål att certifiera 100 procent av beståndet och i det arbetet använder vi mestadels LEED. Att SGBC har resurser att arbeta med lokala anpassningar av systemet är viktigt och väl behövt. Vi gläds också åt att utbildningar kommer att kunna erbjudas på svenska då behovet av LEED-kompetens i marknaden är stort, säger Anna Denell, hållbarhetschef på Vasakronan.

Flera Green Building Councils runt hela världen håller just nu på att förhandla fram liknande samarbetsavtal med USGBC, för att få en bättre koordination i Europa, Asien och Sydamerika.

- LEED är ett globalt språk, som sträcker sig över gränser, säger Rick Fedrizzi, grundande ordförande och VD för USGBC. SGBC är en sann ledare och vi välkomnar varmt detta samarbete, där vi båda kan lyfta fram LEED som en lösning för att skapa betydande global och lokal förändring, genom resurssnåla och kostnadseffektiva gröna byggnader.

För frågor kring det nya samarbetet, vänligen kontakta Sue Clark, LEED Manager på Sweden Green Building Council, sue.clark@sgbc.se, +46 725 45 27 37