Sweden GreenBuilding Council breddar sin styrelse med representanter från bostadssektorn och byggmaterialindustrin

Vid föreningens årsstämma i Stockholm 12 maj valde Sweden Green Building en ny styrelse. Nya ledamöter är Mari Broman vVD på Riksbyggen, Lars-Erik Edgarsson VD Weber/Saint-Gobain Byggprodukter AB samt Jan Odelstam VD för Skanska Kommersiell Utveckling Norden. Efter fyllnadsval har också Anette Henriksson (Akademinska Hus) tillträtt i styrelsen. Även bland de personliga suppleanterna från varje företag har flera nya namn tillkommit.

- De nyvalda ledamöterna bidrar till att bredda styrelsens sammansättning som nu ännu bättre avspeglar den starkt växande medlemskåren.Vi räknar med en stark utveckling av miljöcertifieringar för nyproducerade bostäder det kommande året och byggmaterialindustrin har en viktig roll i att ta fram bra byggvaror och underlag för certifieringarna, säger Bengt Wånggren, VD för Sweden Green Building Council.

En annan stor nyhet efter stämman är att det nu är billigare för mindre företag att vara medlemmar i Sweden Green Building Council. Medlems- och serviceavgifterna för företag med omsättning under 10 miljoner per år har sänkts till 10 000 kronor per år. Det är med förhoppning om nya engagerade medlemmar och med mycket ny energi och samlad kunskap som Sweden Green Building Council tar sig an ytterligare ett verksamhetsår.

Vi tackar Mikael Lundström (Akademiska hus), Katarina Pelin (Malmö kommun) och Per Lindblad (SEB) som avslutar sitt engagemang i styrelsen.

Följande blev omvalda på två år i styrelsen: Åke Iverfeldt (IVL), Lennart Larsson (Husvärden) samt Fredrik Wirdenius (Vasakronan). Ordförande Monica von Schmalensee (White) återvaldes för ytterligare ett år. Mikael Graffman (NCC), Agneta Jacobsson (DTZ), Reinhold Lennebo (Sveriges Fastighetsägare), Eva Nygren (Sweco) och Krister Schultz (Stockholms Stad) är sittande ledamöter ytterligare ett år.

En fullständig lista över den nya styrelsen med ledamöternas
personliga suppleanter hittar du på http://www.sgbc.se.

Sweden Green Building Council är en ideell förening vars medlemmar är ledande företag och organisationer inom den svenska bygg- och fastighetssektorn vilka vill utveckla och påverka miljö- och hållbarhetsarbetet i branschen. Med fokus på miljöcertifiering av byggnader och genom att tillhandahålla relevant utbildning, ge råd i fastighetsrelaterade miljöfrågor samt att erbjuda nätverk för erfarenhetsutbyte, stödjer Sweden Green Building Council alla företag och organisationer att nå sina fastighetsrelaterade miljömål. Sweden Green Building Council skapar förutsättningar för god bebyggd miljö - där hållbara lösningar efterfrågas och premieras.