​Utökat samarbete för hållbart byggande i norra Sverige

Sweden Green Building Council - den största organisationen för hållbart samhällsbyggande i Sverige - och Nätverket för hållbart byggande och förvaltande i kallt klimat - ett nätverk i norra Sverige med närmare 60 medlemmar - inleder nu ett samarbete i Norrland. Målet med satsningen är att få till fler aktiviteter och nätverksmöten, där medlemmar från båda aktörerna kan mötas och utbyta erfarenheter om hållbarhetsfrågor specifika för norrländska förutsättningar och behov. Nätverket har sitt säte i Umeå och verksamheten kommer på sikt täcka hela norra Sverige.

- Nu startar vi på allvar nätverket SGBC Norr med ett möte i Umeå. Vi har tidigare nätverk i Syd och Väst. Dessa nätverk ger ökad möjlighet för medlemmar och andra att diskutera hållbart byggande och certifiering, säger Bengt Wånggren, VD på Sweden Green Building Council.

- Att samarbeta med SGBC förbättrar våra möjligheter att verka i norra Sverige samtidigt som det ger oss i nätverket ännu bättre möjligheter att utbyta erfarenheter med nationella och internationella partners, säger Mikael Berglund, ordförande i nätverket för hållbart byggande och förvaltade i kallt klimat.

Det första gemensamma mötet sker på Storforum 2016 i Umeå den 21 april, där representanter från offentlig förvaltning och näringsliv möts för en heldag om hållbart byggande. För medlemmar i SGBC eller Nätverket är deltagande på dagen kostnadsfritt.

För frågor om Nätverket för hållbart byggande och förvaltande i kallt klimat, kontakta Michael Jalmby, michael.jalmby@esam.se

För frågor om Sweden Green Building Council, kontakta Carl-Fredrik Fridén, carl-fredrik.friden@sgbc.se