8 nya band klara för Sweden Rock Festival 2024

8 nya band klara för Sweden Rock Festival 2024

Vi är glada att idag kunna presentera ytterligare 8 band som kommer till Sweden Rock Festival i juni. Bland namnen är The Black Crowes, Black Stone Cherry, Biohazard och Imminence.

En av rockens mest efterlängtade comebacker på länge! The Black Crowes från Atlanta blev den nygamla hård-rock’n’rollens stora stjärnskott i början av 90-talet. Låtar som ”Jealous again”, ”Hard to handle”, ”She talks to angels” och ”Remedy”, för att bara nämna några, skrev in sig i rockhistorien för evigt. Efter åtta studioalbum sprack bandet 2015, på grund av osämja mellan brödraduon Chris och Rich Robinson (sång respektive gitarr). Nu är Black Crowes tillbaka, och nya albumet ”Happiness bastards” på ingång – liksom bandets SRF-debut.

Black Stone Cherry från Kentucky är modern sydstatsrocks klarast lysande stjärnor. Redan 2006 års självbetitlade debut satte bandet på världskartan med hitsen ”Lonely train”, ”Hell or high water” och ”Rain wizard”. De efterföljande albumen befäste Black Stone Cherrys ställning och fortsatte producera klassiska låtar som ”Blind man”, ”White trash millionaire”, ”Me and Mary Jane” och ”Again”, för att bara nämna några. Åttonde albumet ”Screamin’ in the sky” kom 2023 och hyllades för återgången till rötterna och för nytänkande – samtidigt.

90-talet var hardcores kommersiella guldålder, och Biohazard genrens största stjärnor. New York-bandet hyllades för sina väl förvaltade hiphop-influenser och utgav nio album 1990-2012. Mest klassiska av dessa är nummer två och tre, ”Urban discipline” (1992) och ”State of the world address (1994). Efter en lång tystnad återvände Biohazard 2022 i sin klassiska sättning – Evan Seinfeld (sång, bas), Billy Graziadei (sång, gitarr), Bobby Hambel (gitarr) och Danny Schuler (trummor) och album nummer tio är slutligen på gång.

Imminence från Trelleborg debuterade med ”I” som ett tämligen traditionellt metalcoreband 2014. Uppföljaren ”This is goodbye” (2017) var dock ett långt djärvare släpp med starka elektroniska inslag, och mottogs mycket positivt. Sedan dess har Imminence, med sångaren och violinisten (!) Eddie Berg i spetsen, hittills gjort ytterligare två album, ”Turn the light on” (2019) och ”Heaven in hiding” (2021), och etablerat sig som en kraft att räkna med inom nutida metalcore.

Av alla stolta namn på den polska death metal-scenen är Decapitated kända som det mest speltekniskt avancerade bandet. Debuten ”Winds of creation” (2000) förbluffade publik och kritiker, och fjärde albumet ”Organic hallucinosis” (2007) är en milstolpe inom progressiv death metal. Decapitateds sentida släpp har även starka groove metal-element – gitarristen och huvudmannen Waclaw ”Vogg” Kieltyka spelar även i Machine Head – som på åttonde och senaste albumet ”Cancer culture” (2022), vilket bara ökat beundrarskaran ännu mera.

”Don’t come easy” (1991) med New Yorks Tyketto är ett av de verkligt klassiska debutalbumen inom AOR/pudelrock. I och med grungevågen tog inte bandets karriär den fart den borde ha gjort. Det har dock inte hindrat Tyketto, med karismatiske sångaren Danny Vaughn (ex-Waysted) i spetsen från att fortsätta släppa skivor, senast den hyllade ”Reach” (2016), och framför allt spela live, där låtar som ”Forever young”, ”Wings” och ”Burning down inside” krossar än idag.

”Satanic doo-wop.” Fanns inte den subgenren förut, så har amerikanska Twin Temple nu uppfunnit den. Paret Alexandra och Zachary James förenar sin kärlek till artister som Buddy Holly, Roy Orbison och Platters, med en satanistisk livsåskådning – vars viktigaste moment är inkluderande, förklarar duon. Twin Temple har hittills utgett tre album, turnerat med Ghost och Danzig, och av Infowars blivit kallade ”the embodiment of pure evil”. Låna låtar som ”I am a witch” och ”Let’s have a Satanic orgy” ett öra och döm själva.

Från den australiska landsbygden kommer en kvartett som brinner för klassisk, oborstad rock’n’roll. The Southern River Band har, hittills, tre album i ryggen sedan 2016, och har gjort sig ett namn i hemlandet främst tack vare två saker. Dels en lång rad singel- och videohits, däribland ”Busted up”, ”The streets don’t lie” och ”Watch yourself”. Dels en intensiv liveshow, med den outtröttlige sångaren och gitarristen Cal Kramer i centrum.

Ca. 45 band kvarstår att utannonsera.

Tidigare släppta band: Judas Priest, Five Finger Death Punch, Alice Cooper, Parkway Drive, Avantasia, The Hives, Rival Sons, Bruce Dickinson, Electric Callboy, Extreme, Hammerfall, Michael Schenker Group, Dismember, Winger, Steel Panther, Graveyard, The Darkness, Beast in Black, Gloryhammer, Nestor, Thy Art Is Murder, Ice Nine Kills, Primal Fear, High On Fire, Swedish Erotica, Treat, Richie Kotzen, The Haunted, Riverside, The Baboon Show, Igorrr, Dream Evil, Mystic Prophecy, Dewolff, Vicious Rumors, Kebnekajse, Prins Svart

Läs mer om samtliga artister här: https://www.swedenrock.com/festival/artister/artister2024

Sweden Rock Festival 2024 anordnas i Sölvesborg den 5-8 juni.

4-dagars PLUS-biljetterna är slutsålda.

4-dagarsbiljetter och 4-dagars-VIP-biljetter finns tillgängliga via Ticketmaster.

Biljettsida Ticketmaster: https://www.ticketmaster.se/artist/sweden-rock-festival-tickets/935374

Mer information:

www.swedenrock.com