ÅRETS WHISKY FRÅN SWEDEN ROCK I ANNORLUNDA TAPPNING

ÅRETS WHISKY FRÅN SWEDEN ROCK I ANNORLUNDA TAPPNING

2015 lanserade Sweden Rock sin första limiterade whisky knuten till festivalen, vilket sedan dess blivit en årlig och uppskattad tradition. Precis som förra året är 2023 års version framtagen tillsammans med den svenska producenten Agitator Whiskymakare. Till "Sweden Rock 2023 Four Grains & Wine Cask Maltwhisky" har man valt en innovativ maltkombination till förmån för en komplex smakprofil. Den uppseendeväckande figuren på förpackningen är gjord av en 3D-konstnär med hemlig identitet och paketeringen blir en upplevelse i sig.

Med undantag för de två pandemiåren så har hårdrocksälskare från hela världen sedan 1992 samlats på Sweden Rock Festival i Blekinge för att njuta av musik, gemenskap och härlig festivalstämning. För många av festivalbesökarna hör det till att kombinera musikupplevelsen med något gott i glaset, så att Sweden Rock 2015 utökade sitt varumärke med en egen dryckesportfölj var en naturlig utveckling. Att kunna erbjuda de trogna fansen exklusiva kvalitetsprodukter året om är något som uppenbarligen går hem, då varje lansering av skapat rusning till Systembolaget och produkterna som regel sålt slut inom några veckor.

- Årets upplaga av vår Sweden Rock-whisky är väldigt spännande. Att blanda fyra maltsorter, och att dessutom få presentera en förpackning som sticker ut utseendemässigt och grafiskt, känns extra kul, säger Marcus Antonsson, Food & Beverage Manager på Sweden Rock.

I dag den 29 mars lanserar festivalen den nya och efterlängtade skapelsen Sweden Rock 2023 Four Grains & Wine Cask Maltwhisky. Detta är därmed den nionde årswhiskyn som bär festivalens namn och denna gång har man verkligen velat göra något utöver det vanliga.

Istället för en traditionell Single Malt har man valt att använda de fyra maltsorterna vete, råg korn och havre, vilket ger smaken en kul twist och en whisky som är unik i sitt slag.

Whiskyn har lagrats över tre år på rödvinsfat, bourbonfat och på tunnor som tidigare lagrat vitt portvin. Tillsammans bjuder fatkombinationen på fruktiga toner, vanilj och en härlig djup sötma.

Whiskyn är destillerad hos Agitator Whiskymakare i Arboga. I deras toppmoderna destilleri används modern spjutspetsteknologi i varje steg från malning av malt, jäsning och slutligen destillering. Främst är det just destilleringen som skiljer sig, där man med hjälp av ett vakuumsystem kan kontrollera kokpunkter och temperaturer - ett nytt sätt att tillverka whisky på.

Designen och den grafiska profilen till Sweden Rock 2023 Four Grains & Wine Cask Maltwhisky är också något som verkligen sticker ut. Figuren på den exklusiva kartongen som omsluter flaskan har fått namnet ”Dark Royal” och är skapad av den mytomspunna 3D-konstnären Archangel som lyckats hålla sin verkliga identitet helt hemlig. Archangel tar sällan uppdrag som detta, så att han ville samarbeta med Sweden Rock Festival är verkligen hedrande - och resultatet är minst sagt uppseendeväckande.

FAKTARUTA
Namn: 23 SWEDEN ROCK MALTWHISKY

Four Grains & Wine Cask

Artikelnummer: 5969301
Volym: 700 ml
Alkoholhalt: 40,0 % vol
Pris: 799 kr
Säljstart: 29 Mars, 2023
Ursprung: Sverige
Buteljerad: Agitator Whiskymakare, Arboga

Producent: Live Brands Factory AB

Sweden Rock är Skandinaviens största hårdrocksfestival. Varje år lockas besökare från ca 50 länder till Sölvesborg, där de bjuds på över 80 konserter i en mix av klassisk rock, hårdrock, sydstatsrock och metal. Sweden Rock är känt för att hålla en hög nivå på service, och den vänskapliga atmosfären har blivit ett av festivalens främsta signum. Utöver den årliga festivalen har Sweden Rock numera ett tidningsmagasin, drycker och livsstilsprodukter samlade under sitt varumärke.