Nemis står för New Music In Sweden och har en snart 16-årig tradition på Sweden Rock Festival.

Nya band kan nu söka till Nemis på Sweden Rock Festival 2023

Studiefrämjandet och Sweden Rock Festival är stolta att för 16:e året erbjuda nya och hårt kämpande band möjligheten att uppträda på Nemis-scenen på Sweden Rock Festival. Nemis står för New Music In Sweden och är Studiefrämjandets konceptscen för ny musik i Sverige. Idag öppnar ansökan till landets viktigaste livescen för ny inhemsk hårdrock.

Nemis är ett sedan många år tillbaka ett självklart inslag på många svenska festivaler. Scenen på Sweden Rock Festival är den mest långlivade av alla och arrangeras i sommar den 8 juni.

Bland de band och artister som har gästat Nemis-scenen tidigt i sina karriärer finns bland andra Sparzanza, Browsing Collection, Emma Varg, Corroded, VA Rocks, Scarlet och Maidavale.

-Nemis är en unik möjlighet för band och artister som satsar hårt på musiken och sitt artistskap förklarar Carin Hallin, vikarierande utvecklingsledare för musikverksamheten i Studiefrämjandet nationellt. Det är roligt att scenen på Sweden Rock har levt så länge och att den tillhör våra mest populära.

Minst hälften av banden som väljs ut ska vara kvinnodominerade, alternativt frontas av en kvinna. Syftet är att uppmuntra fler hårdrockande tjejer och kvinnor att faktiskt också spela hårdrock.

- Tillsammans med Studiefrämjandet vill vi sända tydliga signaler om att framtidens hårdrocksscen är till för alla, inte bara för männen och killarna säger Sofia Lindqvist Lacinai, marknadschef och vice VD på Sweden Rock Festival.

Hur går ansökan till?

Band och artister från hela Sverige kan ansöka. För att få delta i uttagningen får artisten inte vara kontrakterat till ett större skivbolag eller bokas av ett större bokningsbolag. Ansökan ska vara gjord senast den 5 januari 2023.

Ansökan finns på https://www.studieframjandet.se/nemis/spelapanemis/

Mer om Nemis: www.nemis.se

Kontaktperson:
Carin Hallin, vikarierande utvecklingsledare musikverksamhet, Studiefrämjandet riksförbundet
carin.hallin@studieframjandet.se

Sweden Rock är Skandinaviens största hårdrocksfestival. Varje år lockas besökare från ca 50 länder till Sölvesborg, där de bjuds på över 80 konserter i en mix av klassisk rock, hårdrock, sydstatsrock och metal. Sweden Rock är känt för att hålla en hög nivå på service, och den vänskapliga atmosfären har blivit ett av festivalens främsta signum. Utöver den årliga festivalen har Sweden Rock numera ett tidningsmagasin, drycker och livsstilsprodukter samlade under sitt varumärke.