Sweden Rock inleder treårigt samarbete med High Coast Distillery

Sweden Rock inleder treårigt samarbete med High Coast Distillery

Sweden Rock, Skandinaviens största rock- och metalfestival, inleder ett exklusivt samarbete med High Coast Distillery, en av Sveriges mest framstående producenter av Single Malt Whisky. Detta partnerskap kommer att sträcka sig över tre år med Live Brands Factory AB som koordinerande partner och innebär i praktiken att High Coast Distillery kommer att producera Sweden Rocks eftertraktade årgångswhisky under de kommande tre åren. Samarbetet innebär inte bara unika smakupplevelser för Sweden Rock-fansen, utan markerar även föreningen av två starka kulturer – den tunga rocken som för människor samman och whiskyn som många svenskar håller varmt om hjärtat.

High Coast Distillery etablerade sig 2007 och blev ett namn genom sin hantverksmässiga expertis och dedikation kring att producera svensk Single Malt Whisky i världsklass. Som namnet antyder produceras deras ädla drycker vid Ångermanälvens strand, alldeles intill Höga kusten. Whiskyn får sin unika karaktär genom det iskalla kylvattnet från Ångermanälven och de stora temperaturvariationerna i lagerhusen, där det kan skilja upp till 50 grader mellan vinter och sommar. Denna djupa koppling till vår svenska natur, kombinerat med en kompromisslös strävan efter kvalitet, har resulterat i ett sortiment av prisbelönta whiskysorter som på många sätt speglar Sveriges storslagna skönhet.

Från och med 2024 och tre år framåt kommer nu High Coast Distillery alltså att producera Sweden Rock Festivals årswhisky, en eftertraktad succé sedan första versionen släpptes 2015. Precis som tidigare kommer man varje år att lansera en begränsad numrerad upplaga. Samtliga varianter kommer vara Single Malt Whisky av allra högsta kvalitet.

High Coast Distillery kommer också att vara på plats på Sweden Rocks Festivals VIP-område och besökarna kommer kunna hitta deras produkter i en separat bar, köpa in sig på whiskyfat och förboka platser till ett begränsat antal unika whiskyprovningar.

Linus Håkansson, VD för High Coast Distillery, uttrycker sin entusiasm över samarbetet:
"Detta partnerskap innebär mycket för oss. Att få skapa årswhiskyn för Sweden Rock Festival är en fantastisk möjlighet att introducera våra unika Single Malt whiskysorter för en bredare publik. Precis som festivalen har vi en stark koppling till svenska rötter, så vi ser verkligen fram emot att skapa minnen och upplevelser tillsammans under de kommande åren.

Även Jon Bergsjö, VD för Sweden Rock Festival, uttrycker sin glädje över detta nya partnerskap: "För Sweden Rock Festival är detta samarbete mer än bara en affärsmöjlighet. Det är en möjlighet att föra samman två älskade svenska kulturer - rockmusik och whisky. High Coast Distillery delar vår passion för kvalitet och autenticitet, så tillsammans kommer vi kunna erbjuda våra besökare och fans något riktigt unikt. High Coast Distillery kommer dessutom att finnas etablerade på festivalen 2024, vilket blir ett riktigt fint tillskott på området.”