Nu tillåts chaufförerna på TAXICARD att tugga tuggummi

Energy Buzz® som tillhandahåller produkter som piggar upp har inlett ett samarbete med TAXICARD.

Trötthet i trafiken är dessvärre ett stort problem.

Anledningen till att olyckor sker är många, men statistik visar att mellan 25-30% av alla trafikolyckor beror på tröttheten[1], antingen genom att föraren somnat eller att reaktionsförmågan kraftigt försämrats.

Att köra trött är faktiskt lika farligt som att köra berusad![2]

Enligt Motormännen finns det bara ett par saker man kan göra när man väl befinner sig i trafiken och känner trötthet: [3]

• Stanna bilen och ta en kort tupplur.
  • Inta koffein.

Att inta koffeintuggummit Energy Gum™ vid de absolut första symptomen på trötthet kan snabbt ta bort tröttheten och åter ge föraren full uppmärksamhet.

Energy Gum™ verkar mycket snabbt och effektivt tack vare att den relativt höga halten av koffein i tuggummit börjar upptas direkt via munnens slemhinnor och ger därför effekt mycket snabbare än exempelvis kaffe, energidrycker och koffeintabletter.

- Vår målsättning är att alla bilar i hela Sverige ska ha ett paket Energy Buzz® Energy Gum™ i handskfacket, redo att användas vid första tecknet på trötthet. Då skulle trafikolyckor i många fall kunna undvikas och många personskador och dödsfall inte behöva ske, säger Carl Bieneck[4]

I alla TAXICARDS bilar kommer det att finnas Energy Gum™ och Energy Tabs™ (vilket är en annan effektiv produkt från Energy Buzz®).

- TAXICARD  tar debatten om trötthet i trafiken på största allvar och de vill värna om deras medpassagerare och medtrafikanter. Även då taxichaufförer överlag inte kör bil om John Blund kommer på besök har även de sina svaga stunder, säger Carl Bieneck vidare.

- Viktigt att tänka på är att långt innan man somnar bakom ratten och orsakar en olycka så har man varit en mycket dålig förare med exceptionellt dålig reaktionsförmåga, förklarar Anders Wretling[5].

- TAXICARD ser positivt på att medverka i lanseringen av Energy Buzz®. Dessa produkter hjälper våra chaufförer att vara extra alerta när de utför sitt arbete. Att Energy Buzz® produkter verkligen fungerar vet vi efter att vi har haft dem på prov och således kan vi inte ”blunda” för att de finns även om det innebär att vi kommer att tugga tuggummi. Som ett led i detta får TAXICARD dessutom möjlighet att bjuda våra kunder på ett prov av deras utmärkta produkter, säger Olle Bergström.

Energy Buzz® är det nya varumärket inom produkter relaterade till energi, styrka och uthållighet. I dagsläget marknadsförs bland annat produkten Energy Gum™ vilken innehåller 55mg koffein per bit tuggummi. Energy Gum finns i två smaker, Peppermint och Spearmint, 8 bitar per förpackning. Den nya produkten Energy Tabs™ är en nydanade produkt i form av en lätt brusande sugtablett vilken innehåller 50 mg koffein per tablett. Varje förpackning innehåller 10 sugtabletter och finns i smaken Lakrits. Energy Buzz® produkter kostar mellan 20-30kr i butik och säljs bland annat genom Axfood men även i Teknikmagasinets butiker.

TAXICARD YOUR FIRST CHOICE 08-970 000

[1] http://dagbladet.se/nyheter/sundsvall/1.859324
[2] http://www.blt.se/nyheter/blekinge/somnbrist-ar-lika-farligt-som-alkohol(1220439).gm
[3] http://www.motormannen.se/mm1/site/08_Press/Trotthetsseminarium.html
[4] Carl Bieneck är en av grundarna till varumärket Energy Buzz®.
[5] Anders Wretling är en av grundarna till varumärket Energy Buzz®.
[6] Olle Bergström har kört för TAXICARD under många år och är numer varumärkesansvarig för desamma.

Pressbilder:

För mer information: