Biotage AB vinnare av årets SwedenBIO Award

För 13:e året i rad delar SwedenBIO ut priset till ett företag som utmärkt sig genom prestationer vad gäller egen forskning och utveckling, affärsutveckling, tillväxt och som dessutom bidragit till samhällelig nytta. Med engagemang och uthållighet har Biotage bidragit till den svenska life science-sektorn i över tre decennier.

Biotage har vuxit till ett internationellt företag med framgångsrik försäljning och närvaro över hela världen, och samtidigt behållit rötterna med huvudkontoret i Uppsala. Tack vare målinriktad utveckling av egna instrument och sekvenseringsmetoder har bolaget genererat vinst och vuxit till nära 500 anställda.

– Årets vinnare är verkligen inspirerande för de företag som strävar efter att matcha sin innovativa lösning med global efterfrågan och att växa till en viktig representant för svensk life science, menar Eva Sjökvist Saers, vice ordförande för SwedenBIO och representant för juryn.

Biotage utvecklar innovativa och effektiva lösningar för separation inom organisk och analytisk kemi, samt antikropps- och plasmidrening.

– Det har varit en väldigt spännande resa med fokus på plattformsteknologier och en klar strategi om att etablera oss direkt på alla väsentliga marknader samtidigt som vi de senaste 14 åren har kunnat skapa ett resultat med en genomsnittlig årlig förbättring av rörelseresultatet på 25%. Jag och övriga på Biotage är mycket hedrade över priset, säger Torben Jörgensen som nyligen lämnat över VD-rollen efter drygt ett decennium på bolaget och som numera är ordförande.

Nominerade

Av de nominerade bolagen till SwedenBIO Award 2029 utsåg juryn fem toppkandidater: AMRA, Biotage, Cobra Biologics, Scandinavian Biopharma och Xbrane.

Priset

Priset delas ut till ett föredömligt företag som har utmärkt sig speciellt och bidragit till positiv uppmärksamhet för branschen. Priset är branschens eget pris och består, utöver äran, av ett vandringspris och två delegatplatser till Nordic Life Science Days 8-10 september 2020 (www.nlsdays.com).

Årets pris är det trettonde i ordningen och delas ut i samarbete med HealthCap. Tidigare vinnare är Bioarctic, Oncopeptides, Alligator Bioscience, Recipharm, Orexo, Affibody, Vitrolife, Aerocrine, BioInvent, Cellavision, Medivir och Gyros.

Juryn

Vinnaren utses av SwedenBIOs styrelse: Lars Adlersson, Adlersson & Heath, Eva Sjökvist Saers, Carl-Johan Spak, Recipharm, Kerstin Falck, Pfizer, Kirsti Gjellan, Lotta Ljungqvist, GE, Magnus Björsne, AstraZeneca Bioventurehub, Sarah Fredriksson, Aqilion och Per Samuelsson, HealthCap.

Kontakt

Lars Adlersson, Styrelseordförande SwedenBIO, lars.adlersson@swedenbio.se, 0706 666 236.

• Stockholm

Branschorganisationen SwedenBIOs drygt 270 medlemsföretag har totalt 20 000 anställda som på olika sätt bidrar till utvecklingen av nya behandlingar för att förebygga och lindra ohälsa. Bland medlemmarna återfinns bolag som bedriver verksamhet inom läkemedelsutveckling, bioteknik, medicinteknik och diagnostik eller är experter inom bland annat affärsutveckling, finansiering, immaterialrätt och juridik.