CellaVision - vinnare av SwedenBIO Award 2009

CellaVision AB har utsetts till 2009 års vinnare av SwedenBIO Award.
Priset kommer att delas ut idag till CellaVisions VD Yvonne Mårtensson, av handelsminister Ewa Björling, vid en ceremoni ca kl. 14:00 på SwedenBIOs årsmöte i Stockholm, Näringslivets Hus.

Vinnare av SwedenBIO Award 2009 är CellaVision som utvecklar och säljer instrument för automatisk bildanalys av celler och cellförändringar till sjukhus och laboratorier i Europa och Nordamerika. Cellavisions verktyg gör dessa viktiga analyser lättare, snabbare och bättre vilket leder till högre patientsäkerhet och effektivitet.

CellaVision får priset för en kombination av innovativ styrka inom ett viktigt område, uthållighet, kundanpassad marknadsföring och gott affärsmannaskap. Under 2008 gav detta resultat i form av det bästa året någonsin med en rekordökning av försäljningen med 35 procent till över 100 mkr. När marknaden i USA nu har börjat ta fart siktar CellaVision vidare på Japan som nästa stora marknad.

Det är tredje året som SwedenBIO genom detta pris vill uppmärksamma framstående företag och ledare inom Life Science industrin. Det är viktigt med föredömen, med bolag som kan bidra till ett ökat intresse för branschen och som kan visa upp exempel på "prestationer och framgångar utöver det normala" inom Life Science industrin under det gångna året.

I fjol gick priset till forskningsbolaget BioInvent för att "på kort tid ha placerat sig som ett av världens ledande företag inom antikroppsläkemedel - ett marknadssegment värt omkring 25 miljarder dollar och kraftigt växande. Genom vetenskaplig excellens och strategisk fokusering kombinerat med uthållighet och ett gott affärsmannaskap har BioInvent utvecklat en innovativ projektportfölj och ett nära samarbete med ett av världens ledande bioteknikbolag, Genentech".

Fem bolag var nominerade till SwedenBIO Award 2009:
Bactiguard, Biotage, Biovitrum, CellaVision och Phadia.

Karolinska Development är sponsor av SwedenBIO Award 2009.
Priset delas ut av handelsminister Ewa Björling.

För mer information om årsmötet: www.swedenbio.com/AGM2009
Huvudsponsor för årsmötet är Recipharm Biologics AB.

För mer information var vänlig kontakta:

Mats Berggren
, VD, 08- 21 36 01, 0708-71 47 73, mats.berggren@swedenbio.com

Yvonne Mårtensson
, VD, CellaVision, +46 46 - 286 44 00,
yvonne.martensson@cellavision.com

Anna Karin Källén
, Kommunikationsdirektör, 08 - 21 31 32, 0734-33 20 85, annakarin.kallen@swedenbio.com

• pris
  • commercialization