Gyros - vinnare av SwedenBIO Award 2011

Gyros AB har utsetts till 2011 års vinnare av SwedenBIO Award 2011. Statssekreterare Peter Honeth kommer att dela ut utmärkelsen till Gyros VD, Erik Walldén. Ceremonin sker idag kl. 16:40 på SwedenBIOs årsmöte på Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien i Stockholm.
Gyros utvecklar, producerar och marknadsför produkter baserade på en unik mikroflödesteknologi, som möjliggör miniatyriserade och automatiserade s.k. immunoassays för ökad produktivitet vid utvecklingen av proteinläkemedel.

Gyros har under 2010, efter ca 10 års målmedveten utveckling och stora investeringar, lyckats att nå väsentliga marknadsframgångar. Den banbrytande mikroflödestekniken erbjuder forskning och utveckling en mycket effektivare väg till resultat eftersom man använder mycket små provmängder kombinerat med helautomatiska analyser. Genom sin flexibilitet kan tekniken användas under hela utvecklingskedjan av ett läkemedel dvs. från tidig preklinisk forskning genom de kliniska studierna och vid kvalitetssäkringen av den slutliga produkten. Bolaget har idag en imponerande och snabbt växande kundlista bestående av den ledande läkemedelsindustrin och deras underleverantörer, i Nordamerika och Europa.
En unik svensk teknologi som under 2010 erhållit ett internationellt erkännande gör Gyros till en mycket värdig vinnare av SwedenBIO Award 2011.

Det är femte året som SwedenBIO genom detta pris vill uppmärksamma framstående företag och ledare inom Life Science industrin. Det är viktigt med föredömen, med bolag som kan bidra till ett ökat intresse för branschen och som kan visa upp exempel på ”prestationer och framgångar utöver det normala” inom Life Science industrin under det gångna året.

Tre bolag var nominerade till SwedenBIO Award 2011: Phadia, Gyros och Vitrolife.

SwedenBIO Award 2010 gick till Medivir.

Advokatfirman Delphi är sponsor av SwedenBIO Award 2011.

Priset delas ut av Peter Honeth, Statssekreterare åt utbildningsminister och vice statsminister
Jan Björklund.

För mer information om årsmötet: www.swedenbio.com/agm2011

Huvudsponsor för årsmötet är Karolinska Development