Pressinbjudan: Nordic Life Science Days 2016

Över 1 000 delegater från 30 länder träffas den 14-15 september i Stockholm. Nya affärsmöjligheter inom life science står på agendan.

– Vi hoppas och tror att årets konferens, precis som de tidigare, ska leda till nya affärsrelationer, investeringar och samarbeten med nordiska bolag, säger Jonas Ekstrand, VD för SwedenBIO som arrangerar NLSDays, Nordens största partneringkonferens inom life science.

För fjärde året i rad arrangeras Nordic Life Science Days i Stockholm. På plats är internationella investerare och globala life science-företag som letar efter nya affärspartners bland nordiska life science-entreprenörer.

I år är över 650 företag anmälda och 80 företag kommer att presentera sina idéer på framtida innovationer inför publiken. Parallellt med företagspresentationer och ett gediget scenprogram sker enskilda partneringmöten. Redan nu har mer än 460 affärsmöjligheter kommit in i partneringsystemet och omkring 1 700 enskilda affärsmöten är schemalagda.

En lista på alla företag som ska presentera sina idéer finns här.

Konferensen inleds med anföranden av USA:s ambassadör i Sverige, Azita Raji, regeringens nationella samordnare för life science Anders Lönnberg och Dr. Vincent L Giranda, Project Director, Oncology Development, Abbvie, den 14 september klockan 8.30.

Bland talarna återfinns några av världens mest välrenommerade experter inom life science. Årets konferensprogram är uppbyggt kring temat Sustainable Healthcare, och syftar till att skapa ett spännande forum för att diskutera och finna lösningar på denna stora utmaning som inte bara gäller Norden och Europa utan hela världen. Bland annat handlar det om hur företag i tidig produktutveckling engagerar patienter i utformandet av nya teknologier, om skräddarsydda terapier och precisionsdiagnostik.

Ur programmet:

• What’s hot in the eyes of international investors? (14 september kl. 11.15)
  • Åtta internationella life science-investerare ”pitchar” på tre minuter om vad de letar efter hos entreprenörer. Det följs av en paneldiskussion om investeringstrender i Europa och USA, ledd av Mike Ward, Scrip Intelligence.
  • Sustainable Healthcare (15 september kl. 14.00)
  • Sessionen ägnas åt att diskutera möjligheter och utmaningar när det gäller att uppnå en långsiktigt hållbar hälso- och sjukvård, med hjälp av nya digitala lösningar. Ett framgångsexempel från Mount Sinai Hospital i New York presenteras.
  • Framtidens onkologi: Oncology Goes Digital (14 september kl. 16.45), Oncology Diagnostics 2020 (15 september kl. 8.30) och Cancer Immunotherapy (15 september kl. 11.15).

• Läs mer om sessionerna och se hela programmet på www.nlsdays.com

Journalister är välkomna att delta på mötet, anmäl dig på http://www.nlsdays.com/register.aspx

Konferensen arrangeras 14-15 september 2016 på Stockholm Waterfront Congress Center, Nils Ericssons Plan 4 i Stockholm.

Kontakt:
    Jonas Ekstrand, VD SwedenBIO jonas.ekstrand@swedenbio.se, 0703 02 08 96
    Ola Björkman, Program Director NLSDays ola.bjorkman@swedenbio.se, 0702 45 74 97

Mer om NLSDays
    Nordic Life Science Days grundades 2013 av SwedenBIO, branschorganisationen för life science-industrin i Sverige, och produceras tillsammans med Bionordic. Mötet har växt år för år och är nu etablerad som Nordens största partneringkonferens inom life science.

NLSDays består förutom av partneringmöjligheter, också av en utställardel och ett konferensprogram med nio supersessions och tre ämnesspecifika workshops. Bland talarna finns: Dr. Francisco Rausa, Abbvie; Dr. Klaus Mendla, Boehringer Ingelheim; Dr. Christer Nordstedt, Eli Lilly and Company; Prof. Lars Lannfelt, Uppsala universitet; Dr Christoph Pittius AstraZeneca; Dr. Khatereh Ahmadi, MSD; Dr Ulrich Wendt, Sanofi; Dr. Karin Hehenberger, Lyfebulb; Prof. Carl Borrebaeck, Lunds universitet; Dr Johan Liwing, Janssen / J&J Innovation; Dr. Nina Rawal, Industrifonden; Ms. Allison Hilton, DNB; Dr. Matthew Roden, Bristol-Myers Squibb; Dr. Ghaleb Abdulla, Lawrence Livermore National Laboratory; Mr. Olivier Martin Fischer, Bayer; Dr. Miro Venturi, Roche; Dr. Carlos Cordon-Cardo, Mount Sinai Hospital, New York; Mr. Parth Chakrabarti, Johnson & Johnson Innovation; Ms. Susanne Ås Sivborg, Patent- och registreringsverket och Ms. Ulrika Cederskog Sundling, Business Sweden.

• anders lönnberg
    • azita raji
    • nordic life science days
    • nlsd
    • partnering
    • jonas ekstrand

• Stockholm

SwedenBIO är den nationella branschorganisationen för life science i Sverige. Våra drygt 200 medlemsföretag utvecklar bioteknik, diagnostik, läkemedel, och medicinteknik eller är experter inom bland annat affärsutveckling, IP och juridik.