SwedenBIO: Rekordhögt intresse för nordiska life science-bolag när 37 internationella investerare möts på Nasdaq

Intresset för nordiska life science-bolag är högre än på mycket länge. Det märktes tydligt när investerare från hela världen samlades under två halvdagar på Nasdaq i Stockholm för att prata ihop sig om framtida gemensamma investeringar.

För första gången någonsin bjöds det på ”speed-dejting” för investerare, när branschorganisationen SwedenBIO lanserade mötesplatsen ”vc2vc”. Tanken är att underlätta samarbeten mellan olika riskkapitalbolag och etablera en smidigare väg med lägre trösklar till den nordiska affärskulturen. Det handlar om investeringar i privata eller börsnoterade life science-bolag.

– Att utländska investerare får prata ihop sig exklusivt med nordiska investerarkollegor gör det lättare att nå den här marknaden. Vi är glada över att vår nya plattform för sådana möten, vc2vc, mottagits så väl, säger Björn Ursing, programansvarig på SwedenBIO.

På listan av deltagare återfinns nordiska riskkapitalbolag som Healthcap, Industrifonden, Investinor, Novo Seeds, Sunstone, Lundbeckfonden Venturesoch Inventure, tillsammans med utländska investerare som Forbion Capital Partners, Gilde Healthcare Partners, Hovione Capital och Medicxi.

Tillsammans representerade investerarna 350 life science-bolag, och under ”speed-dejtingen” diskuterades hela projektportföljer och intressen i specifika bolag, men också långsiktiga strategier framåt. Totalt ägde fler än 80 sådana möten mellan olika investerare rum under konferensen.

– Branschorganisationen SwedenBIO arbetar för att lyfta life science-branschen i Sverige. Att på detta sätt samla life science-investerare till ett möte fokuserat på våra internationellt mycket framstående forskningsbolag är ett viktigt steg för att tillföra nödvändigt kapital, säger Jonas Ekstrand VD för SwedenBIO.

Mötet hölls på Nasdaq Stockholm, som också var en av medarrangörerna tillsammans med SwedenBIOs medlemmar Advokatfirman Vinge och Awapatent.

– Nasdaq samarbetar kontinuerligt med investerare, branschorganisationer och andra aktörer för att skapa rätt förutsättningar för bolag att växa. Life science och biotech är dessutom stora och viktiga sektorer för Nasdaq, varför det var självklart för oss att stötta detta initiativ, säger Adam Kostyál, europeisk noteringschef på Nasdaq.

Vid SwedenBIOs internationella investerar- och partnering-konferens Nordic Life Science Days den 12-14 september i Malmö-Köpenhamn träffas investerarna igen, men då tillsammans med omkring 1100 andra delegater varav flertalet kommer från nordiska forskande och utvecklande life science-bolag.

För mer information, kontakta Björn Ursing, programansvarig SwedenBIObjorn.ursing@swedenbio.se eller 070 - 811 12 68.

Fakta om life science-branschen i Sverige

Life science-branschen är en viktig del av Sverige som forskningsnation. Drygt 40 000 personer är anställda i närmare 1500 life science-företag i Sverige. Av dessa har runt 800 företag, med 11 000 anställda, egen forskning och utveckling. Life science-företagen står för runt 7 procent av Sveriges varuexport som tack vare företagens starka FoU-närvaro också ger Sverige stora skatteintäkter.

• vc2vc
  • diagnostik
  • riskkapital
  • nasdaq

• Stockholm

SwedenBIO är den nationella branschorganisationen för life science i Sverige. Våra drygt 220 medlemsföretag utvecklar bioteknik, diagnostik, läkemedel, och medicinteknik eller är experter inom bland annat affärsutveckling, IP och juridik.