Marlon Modolo Zanotelli och Sirene de la Motte vann Sweden Grand Prix under Sweden International Horse Show 2018. Foto: Roland Thunholm

Scott Brash och Marlon Modolo Zanotelli till Friends Arena

Två av världens bästa hoppryttare är klara för Sweden International Horse Show. Det är inga mindre än Scott Brash och Marlon Modolo Zanotelli, som ligger på fjärde respektive femte plats på världsrankingen.

Brasilianska toppryttaren Marlon Modolo Zanotelli har kommit att bli ett välkänt namn för den svenska publiken. Inte minst för att han är gift med svenska hoppryttaren Angelica Augustsson Zanotelli. Men han har även stått högst upp på pallen under SIHS ett antal gånger. 2018 vann han den största hoppklassen Sweden Grand Prix.
- Det här är min favorittävling framför alla andra. Jag älskar Sverige och skulle gärna flytta hit, sa han efter segern.

Modolo Zanotelli kommer till sin favorittävling i absoluta toppform. För en dryg vecka sedan slutade han på andra plats i Global Champions Tour i Slovakien, bara hundradelar efter Henrik von Eckermann. Strax innan det segrade han i en femstjärnig Grand Prix under Oslo Horse Show. Resultaten har gjort att han just nu ligger på en femteplats på världsrankingen.

Scott Brash klar
    Precis ovanför på rankinglistan, på fjärde plats, ligger ännu en toppryttare som kommer till Friends Arena: Scott Brash! Den rutinerade engelsmannen behöver knappast någon närmare presentation, men för att nämna någon av de många meriter han samlat på sig finns bland annat ett OS-guld i lag. Dessutom är han den enda ryttaren genom tiderna som vunnit Rolex Grand Slam!

Även Scott Brash har visat fin form på den internationella arenan under året. Under OS i Tokyo slutade han på sjunde plats och strax därefter blev det femstjärnig seger i Grand Prix i prestigefyllda Aachen.

Svenska stjärnor klara för start
    Peder Fredricson, Malin Baryard Johnsson och Henrik von Eckermann är sedan tidigare klara för start under Sweden International Horse Show. Dessutom har den individuella OS-guldmedaljören Ben Maher, Storbritannien, tackat ja till tävlingarna.

Totalt startar 18 hoppryttare under de fyrstjärniga tävlingarna. Hoppningen startar redan på torsdagen 25 november med två internationella hoppklasser och den första klassen i Arena Youth Tour för juniorer och Young Riders. Med en biljett till torsdagens kvällsföreställning får man massor av hoppning eftersom man då också får tillgång till eftermiddagens ”Genrep”.

Se programmet och köp biljetter HÄR

Ackreditering för media är öppen och görs här: Accreditation Form - Media.
    Sista dag 15 november.

Sweden International Horse Show 25-28 november 2021, www.horseshow.se