Ben Maher, Storbritannien, under Sweden International Horse Show 2021. Nu kommer han tillbaka och han är i toppform. Foto: Roland Thunholm/SIHS

Världscupvinnaren till Friends Arena – hoppningens startfält klart

Han vann senaste världscuphoppningen och har seglat upp på andra plats på världsrankningen. Britten Ben Maher är verkligen i toppform. Tillsammans med flera av världens bästa hoppryttare är han klar för Sweden International Horse Show.

De fyrstjärniga internationella hopptävlingarna i Friends Arena har blivit kända för sitt populära format med 18 ryttare i startfältet och snabba, spännande klasser. Genom åren har flera av världens bästa ryttare ridit om segrarna framför världens bästa publik. Och i år är inget undantag.

Ben Maher får sällskap till Stockholm av sin landsman, toppryttaren Scott Brash. Dessutom startar bland andra svenska EM-ryttaren Petronella Andersson, världstian Harrie Smolders (NED), Nicola och Olivier Philippaerts (BEL), Kevin Staut (FRA) och Marlon Modolo Zanotelli (BRA). Liksom tidigare klara Jessica Springsteen (USA).

- Vår tävling har verkligen hög status bland de internationella ryttarna. Alla som en gång har varit här vill gärna komma tillbaka, säger Malin Baryard Johnsson, ryttare och sportchef SIHS.

De internationella toppryttarna får tufft motstånd av Sveriges Peder Fredricson, Rolf-Göran Bengtsson, Jens Fredricson, Wilma Hellström och Malin Baryard Johnsson själv.

- Vi kommer inte att ge bort några segrar gratis och vi är rejält laddade. Nu börjar det verkligen närma sig. Jag tror att jag talar för alla ryttare när jag säger att vi längtar efter stämningen i Friends Arena och att få möta publiken, säger Malin Baryard Johnsson.

Fullständigt startfält hoppning

Jerôme Guery
Nicola Philippaerts
Olivier Philippaerts

Totalt startar 18 ryttare i fem internationella hoppklasser torsdag-söndag.

Läs mer om hoppningen här: https://www.horseshow.se/artiklar/internationell-hoppning/
Program: https://www.horseshow.se/program/
Biljetter: https://ticket.friendsarena.se/SIHS/