Sveriges bästa unga ryttare (16-21 år) får chansen att tävla i Friends Arena.

Young Rider Best Friends - Ny stortävling för unga ryttare!

Sweden International Horse Show bjuder på en riktig pangnyhet för Sveriges unga hoppryttare: Young Rider Best Friends - hopptävlingen med stor TV-sänd final i Friends Arena.

- Det känns otroligt kul att kunna erbjuda denna tävling för Sveriges bästa unga ryttare. Det är en ovärderlig erfarenhet att tidigt få chansen att rida på de riktigt stora arenorna, säger Malin Baryard Johnsson, sportchef för SIHS.

Young Rider Best Friends rids med en uppvärmningsklass på 140-höjder lördag 30 november och avgörs med superfinal på söndagen 1 december i Friends Arena. Finalen rids som en nationell 145-hoppning i två faser och sänds på SVT.

Tävlingen är öppen för Sveriges åtta bäst rankade unga ryttare. Poäng räknas i 145-155-klasser under perioden 1 maj - 31 oktober 2019.

- Svensk hoppning är urstark i internationell jämförelse och det gäller att vi fortsätter att fylla på med ryttare underifrån. Jag är jätteglad för den här tävlingen som ger våra unga ryttare en chans att tävla under bästa förutsättningar i internationell miljö, säger Henrik Ankarcrona, förbundskapten i hoppning.