Sonnie Byrling, vd och Elias Stenberg, marknadschef

Stark tillväxt för Swedese ger positiva signaler för framtiden

Mer än halva 2021 har passerat och Swedese går in i hösten och årets slutsträcka med en bra magkänsla. Inför 2021 såg man positivt på framtiden och konstaterar nu att året hittills har levt upp till förväntningarna.

”Det känns väldigt roligt att vi nu står inför att anställa sammanlagt 15 personer till olika positioner inom organisationen”, säger VD Sonnie Byrling.

Orsaken till nyrekryteringarna är både ett fortsatt högt tryck i orderingången och en planerad satsning som en del i Swedeses långsiktiga expansionsplan.

”Efterfrågan på våra produkter är fortsatt hög och tack vare egna fabriker i Vaggeryd och Äng har vi tillverkningen i egna händer, det betyder att vi direkt ser resultat av att anställa, inte minst i fabriken, där varje ny person betyder ökad kapacitet att möta den höga efterfrågan”, utvecklar Sonnie Byrling.

Nu anställs nio personer till fabriken, och för första gången på många år drar man igång ett andra skift. Utöver fabrikspersonal förstärker man även inom HR, marknad, export och kvalitet/miljö.

Växande lokalbehov

Som en direkt följd av expansionen är Swedese också i behov av utökade lokaler. Inom en nära framtid kommer både fabriken i Äng och i Vaggeryd att byggas ut, i Vaggeryd utökas även kontorslokalerna. Det är en del i ett långsiktigt projekt, grundat i ett ökat behov av lagerhållning på grund av växande e-handel och ett ändrat köpbeteende hos kunder.

”Vi är stolta över att fortsätta på vår inslagna linje med lokal produktion. Genom att bygga där vi står är vi med och utvecklar samhället där vi har våra rötter, men det är också ett modernt sätt att ta sig an framtiden”, säger Sonnie Byrling.

Pågående digitaliseringsresa

Swedese ser en tydligt ökad efterfrågan på digital närvaro. Under hösten tar man flera stora steg i sin digitaliseringsresa, vilket kommer underlätta såväl internt som för kunder. Nyligen har en ny e-handelsplattform lanserats och på samma gång slagits ihop med Swedeses uppdaterade sajt. Uppdateringen innebär bland annat en tydligare segmentering av produkter samt att alla produktbilder tagits fram i 3D.

”Det här är en viktig åtgärd som gör att vi kan tillhandahålla bra bildmaterial snabbt, till såväl arkitekter som återförsäljare”, påpekar marknadschef Elias Stenberg. ”Det är också värdefullt i produktutvecklingen, där vi nu enkelt kan laborera med t ex olika ytmaterial och textilier”, fortsätter han.

Spännande kunder väljer svenskt hantverk

Swedese ser ett tydligt ökande intresse för lokalproducerade designmöbler till såväl hem- som offentlig miljö. I kombination med gediget hantverkskunnande och hög kvalitet utgör de ett hållbart alternativ till aktörer som manar till snabba köpbeslut och kortlivade produkter.

”Under 2021 har vi fått in några av de mest prestigefyllda uppdragen för offentlig miljö i vår historia”, berättar Sonnie Byrling.

Först ut var ett stort projekt till FN:s avdelning för mänskliga rättigheter i Geneve, som nu är levererat till ungefär hälften. Näst på tur ligger två stora ordrar till Regeringskansliet, med leverans i början av nästa år.

”Att våra produkter, med hög design- och hantverksgrad väljs ut för att möblera dessa miljöer är såklart väldigt roligt. Dessutom sänder det viktiga signaler om att välja hållbart och långsiktigt”, avslutar Sonnie Byrling.