Swedfund får internationellt erkännande för sitt arbete med klimat och klimatrapportering

Nyhet -

UN PRI (United Nations Principles for Responsible Investment) har, för andra året i rad, utnämnt Swedfund som en av 36 ledande investerare i världen, denna gång inom klimatrapportering. UN PRI har inrättat Leaders’ Group, för att framhålla investerare som utmärker sig inom ansvarsfulla investeringar, och lyfter fram trender inom dessa ledande signatärers arbete.

UN PRI använder signatärernas årliga återrapportering för att identifiera de som utmärker sig inom ansvarsfulla investeringar, och i år specifikt inom klimatrapportering. Swedfund är den enda utvecklingsfinansiären, och tillsammans med AP2 de två svenska aktörer som valdes bland fler än 3 300 investerare som har undertecknat UN PRI:s principer. För att väljas in i Leaders’ Group krävs att organisationen har en robust styrning och struktur för klimatrelaterade frågor; ser klimatrisker och möjligheter utifrån olika långa tidsperspektiv; integrerar klimatrelaterade risker i generell riskhantering; samt att organisationen har tydliga klimatrelaterade målsättningar.

-Vi är mycket stolta och glada över att få detta erkännande för det arbete vi gör inom ansvarsfulla investeringar och klimat. Denna utmärkelse uppmuntrar oss att fortsätta utveckla vår metod för att göra ansvarsfulla investeringar, bekämpa klimatförändringar och rapportera om våra framsteg, säger Maria Håkansson, VD Swedfund.

Swedfund har mer än 40 års erfarenhet av att investera på komplexa marknader. Genom åren har expertis och kunskap inom ansvarsfulla investeringar integrerats i vår affärsmodell, våra policyer och vår investeringsprocess. Swedfunds nya ägarmål anger att vår investeringsportfölj ska vara klimatneutral 2045 och att portföljens genomsnittliga utsläpp av växthusgaser per investerad krona ska minska över tiden.

Vi har nyligen genomfört en analys av hur väl Swedfunds portfölj är kalibrerad mot Parisavtalet. Slutsatsen från analysen visar att vår investeringsportfölj i relativt hög grad är anpassad till Parisavtalet, dels genom vårt sektorsfokus och dels genom att vi sedan 2015, inom energi- och klimat-området, endast har investerat i produktion av förnybar energi.

Swedfund utvecklar klimatarbetet och klimatrapporteringen kontinuerligt, och vi är även anslutna till TCFD (The Task Force on Climate-related Financial Disclosures).

Läs även gärna intervjun med Swedfunds Johanna Raynal, Director of ESG & Impact, i Tindningen Omvärlden, Swedfund och AP2 premieras för sin klimatrapportering