Swedfund investerar 25 miljoner dollar i indisk tillväxtfond för klimatinvesteringar

Swedfund har investerat 25 miljoner dollar i den indiska fonden South Asia Growth Fund III (SAGF III), förvaltad av GEF Capital. Fonden har ett brett mandat att investera i olika sektorer, där fokus är klimatnytta och resurseffektivisering i allt från jordbrukssektorn till industri, primärt i Indien, och i viss utsträckning i Sydostasien.

I både Indien och Sydostasien finns stor tillväxtpotential i många sektorer. Men det finns också stora utmaningar med utsläpp av CO2 genom att Indien har en stor och växande befolkning och stort beroende av fossila energikällor. Swedfunds investering ska bida till en inkluderande och hållbar tillväxt genom att tillgängliggöra kapital för att utveckla och skala upp gröna lösningar för minskade koldioxidutsläpp och begränsad påverkan på klimatet. Relevanta företag får genom fonden tillgång till kapital för att växa och nå ut till fler med hållbara lösningar.

Genom Swedfunds investering har vi goda möjligheter till att mobilisera ytterligare privatkapital, som via fonden kan skala upp bolagen och göra ännu mer för den gröna omställningen i regionen.

- Via investeringen i South Asia Growth Fund III spelar Swedfund en viktig roll för mobiliseringen av kapital med syfte att skapa klimatnytta i Indien och Sydostasien, säger Swedfunds Gunilla Nilsson.

Om fonden

SAGF III förvaltas av GEF Capital, vars tidigare fond South Asia Growth Fund II reste närmare 200 miljoner dollar (varav Swedfund investerade 15 miljoner dollar). Förvaltarteamet är baserade i Mumbai, och SAGF III investeringsmandat är en fortsättning på den strategi som togs fram i samband med lanseringen av förvaltarens tidigare fond.