Swedfund stärker stödet till afrikanska företag

Swedfund stärker stödet till afrikanska företag

Swedfund investerar 20 miljoner Euro i Amethis Fund III som är en afrikansk fond för att ytterligare stödja utvecklingen av den privata sektorn i Afrika. Fonden kommer att bidra till att skapa nya arbetstillfällen och skatteintäkter genom sina investeringar över hela den afrikanska kontinenten.

Swedfund är en relativt liten aktör med endast två kontor i Afrika. Därför är det viktigt att Swedfund kan hitta bra samarbetspartner i form av fonder som har ett stort nätverk runt hela den afrikanska kontinenten.

- Investeringen i Amethis Fund III gör att vi kan nå många fler företag som i sin tur kan utvecklas och nå ut till fler människor runt den afrikanska kontinenten, säger Audrey Obara, som är Regional Director på Swedfund i Östafrika.

Fonden utövar aktivt ägande med ett tydligt fokus på ESG (Environmental, Social, Governance) och arbetar med att utveckla arbetet inom flera områden, däribland kvinnors ekonomiska egenmakt, tillväxt av fler arbetstillfällen med anständiga arbetsvillkor och tillgång till viktiga produkter och tjänster och lokal ekonomisk utveckling.

Om fonden

Amethis, en etablerad fondförvaltare, har byggt upp ett team med god regional och sektoriell expertis på fyra platser i Afrika, i nära samarbete med sina investeringsobjekt för att stärka deras verksamhet, bygga motståndskraftiga ledningsgrupper och öka effektiviteten, vilket bidrar till hållbar utveckling av den privata sektorn. Amethis Fund III följer samma investeringsstrategi som Amethis Fund II genom att tillhandahålla tillväxtkapital till afrikanska medelstora företag. Investeringsstorleken kommer att ligga mellan 25 och 40 miljoner euro, ibland mer vid saminvesteringar. Amethis, som en aktiv aktieägare, kommer att stödja entreprenörer genom att ge dem tillgång till Amethis internationella nätverk och externa tillväxtmöjligheter, samtidigt som deras effektivitet och styrning förbättras.