Sobi tilldelas EURORDIS Company Award 2014

Swedish Orphan Biovitrum AB (publ) (Sobi) tilldelades EURORDIS Company Award 2014 vid EURORDIS Black Pearl galamiddag den 25 februari. Utmärkelsen tilldelas företag som arbetar banbrytande med att ta fram behandlingar för sällsynta sjukdomar. Sobi hedrades mot bakgrund av företagets nuvarande läkemedel, projekten i dess forskningsportfölj, hur det arbetar med att se till att patienter får tillgång till läkemedlen, samt hur företaget samarbetar med patientorganisationer.

"Vi känner oss hedrade att kunna belöna engagemanget och arbetet hos mottagarna av EURORDIS Awards och att kunna göra det i samband med Sällsynta dagen 2014. I år är temat för Sällsynta dagen vård (Care). Var och en av de 11 EURORDIS Award 2014-mottagarna ger ett viktigt och unikt bidrag till att förbättra tillgången till de många olika typer av vård människor som lever med en sällsynt sjukdom behöver och förtjänar. Genom att arbeta tillsammans har vi börjat göra skillnad för de miljontals patienter och familjer i Europa som lever med en sällsynt sjukdom", säger Yann Le Cam, VD, EURORDIS.

Syftet med EURORDIS Awards är att uppmärksamma enastående engagemang och insatser som patientorganisationer, volontärer, företag, forskare, media och beslutsfattare gör och som har bidragit till att minska effekterna av sällsynta sjukdomar på människors liv .

"Vi är stolta över att hedras av EURORDIS.” säger Geoffrey McDonough, VD, Sobi . "Vi inspireras av tanken på att bana väg för en värld där patienter med sällsynta sjukdomar diagnostiseras vid födseln, får effektiv och varaktig behandling och kan leva ett fullt och friskt liv. Samarbete med ledande patientorganisationer såsom EURORDIS är grundläggande för vårt arbete."

EURORDIS är en ledande internationell icke-statlig organisation (INGO) och är den största europeiska patientorganisationen inom området sällsynta sjukdomar. EURORDIS representerar fler än 614 organisationer för sällsynta sjukdom i 58 olika länder, som omfattar mer än 4000 olika sällsynta sjukdomar. EURORDIS ger röst åt uppskattningsvis 30 miljoner patienter med sällsynta sjukdomar i Europa .

För mer information kontakta:

Media relations
Oskar Bosson, Head of Communications