Londonbor till Swedish Lapland

Den första direktflighten från Luleå Airport till London lyfte idag lördag vid lunchtid och returen med engelsmän landar ikväll. Det är besöksnäringen i Swedish Lapland i samarbete med VisitSweden och Swedavia som har sett till att detta direktflyg har kommit till stånd. Arbetet har pågått en längre tid, men idag kan vi se resultatet. Flighten, som trafikeras av SAS, går en gång i veckan och besöksnäringen förväntar sig ett ökat antal engelska gäster.

- Detta är mycket glädjande och ligger helt i linje med den nationella strategin för besöksnäringen där målet är en fördubbling av omsättningen fram till år 2020. Denna fördubbling ska i huvudsak ske med hjälp av internationella gäster, därför är direktflyg viktigt för oss. Nu har Swedish Lapland direktflyg till tre flygplatser. Arvidsjaur har sedan många år direktflyg från tyska städer under vinterhalvåret, Kiruna och nu Luleå har direktflyg från London, säger Jan-Erik Jaensson, VD för Swedish Lapland Tourism

Mer information: Jan-Erik Jaensson 070-5182090

Swedish Lapland Tourism är en organisation byggd på ca 500 medlemmar i turistnäringen i Norrbottens län samt i Skellefteå kommun. Kommunerna har delegerat besöksnäringsfrågor till tio destinationsorganisationer. Swedish Lapland används som varumärke i marknadsföringen för turism i norra Sverige.
Verksamheten finansieras delvis av EUs strukturfonder åren 2008-2010.