Swedish Lapland Tourism beviljades 25,2 miljoner

Foto av Norrskenet: Fredrik Broman/Humanspectra.com

Vid fördelningen av EU-medel för övre Norrland beviljades projektet "Attraktionskraft Swedish Lapland" totalt 25,2 miljoner kronor för de kommande tre åren. EUs Strukturfonder skjuter till hälften av pengarna och Länsstyrelsen i Norrbotten, Norrbottens läns Landsting samt Skellefteå kommun står för den andra hälften av finansieringen.

- Jättebra att vi fick vår ansökan beviljad. Det innebär att vi har finansiärernas förtroende att fortsätta och bistå turistentreprenörerna i deras utveckling. Målet för nästkommande tio år är att fördubbla omsättningen i besöksnäringen, för oss innebär dt en ökning med 3,3 miljarder kronor vilket i sin tur kommer att skapa ungeför 2000 nya arbetstillfällen i Swedish Lapland. Mycket större satsningar på utlandsmarknaden kommer att göras eftersom efterfrågan på exorism och äkthet ökar, säger Jan-Erik Jaensson, VD Swedish Lapland Tourism

För mer information: Jan-Erik Jaensson 070-5182090

www.swedishlapland.com

www.facebook.com/swedishlapland

• skellefteå

Swedish Lapland Tourism är en organisation byggd på ca 500 medlemmar i turistnäringen i Norrbottens län samt i Skellefteå kommun. Kommunerna har delegerat besöksnäringsfrågor till tio destinationsorganisationer. Swedish Lapland används som varumärke i marknadsföringen för turism i norra Sverige.
Verksamheten finansieras delvis av EUs strukturfonder åren 2011-2013.