The Taste of Swedish Lapland väcker uppmärksamhet i Barcelona

EIBTM är den globala mötesmässan där ca 8000 internationella mötesköpare samlas för att besöka några av de 92 länder som är utställare. I Sveriges samlade monter som VisitSweden tillhandahåller finns några av Swedish Laplands främsta aktörer på mötesmarknaden representerade, ICEHOTEL, Luleå Convention Bureau och NEX. Företagsmöten är den mest lönsamma målgruppen, som VisitSweden med partners bearbetar.

För att öka attraktionskraften bland främst VIP-gästerna använder sig sverigemontern av snittar gjorda från de fantastiska råvarorna i norr - "The taste of Swedish Lapland". Kocken Johan Tingvall från Kaptensgården i Luleå står för läckerheterna.

- Detta var ett enigt beslut från alla deltagare i sverigemontern och vi har fått en oväntad målgrupp som visat sitt intresse, förutom alla VIP-gäster. Många fotografer har visat stort intresse av att både fotografera och filma dessa läckerheter vilket ger extra publicitet åt Sverige och speciellt destinationen Swedish Lapland, säger Annica Öhman, marknadsansvarig på Swedish Lapland Tourism.

Menyn består av:

-Whitefish Roe from Swedish Lapland with Lemon and Soft Dill Cheese

-Soukis-smoked Reindeer Sausage

-Västerbotten Cheese Omelette with Gravlax

-Valrhona and Arctic Raspberry Truffle

Gästerna får delta i en tävling för att bestämma vilken av delikatesserna som var godast. Som priser får de lyckliga vinnarna antingen en övernattning på ICEHOTEL eller en övernattning på Elite Hotel Luleå och ett äventyr på Camp Ebbenjarka. SAS är partners för flygresan från Stockholm till Kiruna eller Luleå.

För mer information direkt från Barcelona kontakta: Annica Öhman 070-5281108

Mer information om mässan som pågår 1-3 december: http://www.eibtm.com/

• meetings & incentive
  • företagsevent
  • elite hotel
  • ebbenjarka

Swedish Lapland Tourism är en privatägd organisation byggd på ca 500 medlemmar i turistnäringen i Norrbottens län samt i Skellefteå kommun. Kommunerna har delegerat besöksnäringsfrågor till tio destinationsorganisationer. Swedish Lapland används som varumärke i marknadsföringen för turism i norra Sverige.
Verksamheten finansieras delvis av EUs strukturfonder åren 2008-2010.