Turistnäringen i Swedish Lapland planerar stora investeringar

Foto: Fredrik Broman/HumanSpectra

Under 2007 investerade turistnäringen för drygt 400 miljoner kronor i olika turistanläggningar i Swedish Lapland. Investeringsviljan och framtidstron är fortsatt stor. För åren 2008-2010 planeras investeringar för drygt 2 miljarder kronor.
Omsättningen i turistnäringen i Swedish Lapland är ca 3 miljarder per år och den sysselsätter ca 2600 årsverken. Ökningstakten har varit god med +9% 2007 jämfört med rikets +2%.
- Det är fantastiskt roligt att entreprenörerna har en stark framtidstro och en ambition att investera i sina anläggningar för framtidens gäster. I huvudsak är det de större aktörerna som planerar de stora investeringarna i länet, men även mindre företag planerar upprustningar och nyinvesteringar. Ett problem kan vara att företagen behöver hjälp med att finansiera sina projekt för att dessa investeringsplaner ska bli verklighet, säger Jan-Erik Jaensson, VD Swedish Lapland.
- När man kommer till destinationen Swedish Lapland så får man uppleva natur, kultur och en avstressande miljö där individernas "batterier" laddas upp. Detta är en stor kontrast mot ett besök i en av de större städerna i t.ex. Europa där du ska hinna med så mycket att du laddar ur batterierna och skulle behöva semester när du kommer hem igen. Det är detta som vi är unika på och DET är en betydelsefull reseanledning för många människor och det är dem vi investerar för, säger Jan-Erik Jaensson, VD Swedish Lapland

För mer information: Jan-Erik Jaensson 070-5182090, jan-erik@swedishlapland.com