Århundradets nyhet för klassiskt snus

Ettan, Sveriges äldsta snusmärke, har utvecklats varsamt. 1822 introducerades lössnuset. 168 år senare – 1990 – kom portionsprillan. Och detta århundrade är det så dags för Ettan i white portion-format.

– Ettan är Sveriges mest klassiska snus och vi har varit återhållsamma med nytillskott i märkesfamiljen. Men nu tyckte vi att det var dags för en nyhet, säger Anna Lekander, informationsansvarig snusprodukter, Swedish Match Division Nordeuropa.

– Den traditionella Ettan-smaken har vi inte ändrat på men prillorna i white portion-format gör att snuset rinner mindre och smakar mer, något som uppskattas av många konsumenter.

White portion tillverkas med en av Swedish Match utvecklad produktionsteknik som ger portionsprillorna ett vitare och fräschare utseende, trots att fukthalten är densamma som i det traditionella portionssnuset. Tekniken ger ett snus som rinner mindre och smakar mer.

Lanseringen av Ettan white portion sker över hela landet, i service- och dagligvaruhandeln. Ettan är ett av Sveriges största snusvarumärken och har en marknadsandel på omkring 15 procent.

Ettan - ett av Sveriges äldsta varumärken

Ettans ”pappa” Jacob Fredrik Ljunglöf (1796-1860) var en innovatör inom snusbranschen. Inför lanseringen av Ettan 1822 utvecklade han tillverkningsprocessen och fick fram ett snus som var unikt för sin tid. Ljunglöf minskade svettningstiden, det vill säga den tid snuset fick mogna tills rätt smak och konsistens hade uppnåtts, och tillsatte inga smaker. Det var vanligt med smaktillsatser i snusrecepten, till exempel nejlika, enbär och sirap. Resultatet blev ett färskt snus med en ren smak av tobak, salt och vatten. Snuset hette från början Ljunglöfs N:o 1, en beteckning för den högsta kvalitet en fabrik levererade. Ljunglöfs gjorde dock kvalitetsbeteckningen till sitt eget varumärke och i folkmun blev snuset ”Ettan”.

Sonen, Knut Fredrik Ljunglöf (1833-1920), blev senare Sveriges okrönte snuskung när han tog över verksamheten. Han breddade distributionen och Ettan började säljas i hela landet. Ettan kom även att säljas internationellt, i exempelvis Tyskland och Amerika.

Knut Ljunglöf blev med tiden Sveriges rikaste man och Europas största snusfabrikör. 1915 tog dock staten över Ljunglöfs verksamhet och resten av tobaksindustrin, i syfte att skapa en allmän pensionskassa för det svenska folket.

Bilder:

För högupplösta bilder se bifogad länk: Ettan white's Swedish Match images

För fler snusrelaterade bilder se http://imagebank.swedishmatch.com/. Klicka på ”Enter” vid ”Standard user”.

För mer information kontakta:

Tel: 08-658 03 56, mobil: 070- 889 03 56, e-post: anna.lekander@swedishmatch.se

Mikael Arnebert, informationschef/presschef, Swedish Match Division Nordeuropa
Tel: 08 – 658 02 10, mobil: 070 – 529 02 10, email: mikael.arnebert@swedishmatch.se