Bubblig göteborgare fyller 100 år – ny XR Göteborgs Rapé Sparkling

Bubblig göteborgare fyller 100 år – ny XR Göteborgs Rapé Sparkling

I dag lanserar Swedish Match XR Göteborgs Rapé Sparkling, en långsmal prilla med smak av äpple, fläder samt citrus och lavendel. Swedish Match gör denna lansering för att också uppmärksamma att ett av våra största varumärken, Göteborgs Rapé, i år fyller 100 år. XR Göteborgs Rapé Sparkling kommer att kosta 39 kronor i Swedish Match egna snusbutiker (Stockholm, Göteborg, Lund, Strömstad och Åre), och 37 kronor på www.swedishmatch.se. Produkten lanseras brett i dagligvaruhandeln under vecka 19.

- XR Göteborgs Rapé Sparkling utgår ifrån smakprofilen i Göteborgs Rapé, med inslag av mousserande vin. Den inspiration vi hämtat från dryckesvärlden kan bäst jämföras med prosecco, säger Mattias Schyberg, Master blender på Swedish Match.

Smaken på XR Göteborgs Rapé Sparkling har inspirerats av Swedish Match första produkt i Small Batch-konceptet, som lanserades i december 2017, men till skillnad från Small Batch-produkten kommer XR Göteborgs Rapé Sparkling att ingå i det ordinarie produktsortimentet.

- Vi fick stor framgång med den första Small Batch-lanseringen, och många konsumenter efterfrågade en återkomst. Vi försökte direkt att hitta ett format för att ta det vidare, och ambitionen var såklart att kunna lansera i anslutning till 100-årsjubiléet. Med en något lägre prispunkt än de traditionella premiumprodukterna och en långsmal och diskret prilla tror och hoppas vi att XR är ett format som gör att denna produkt kommer att uppskattas av våra konsumenter, säger Linda Hertzberg, Brand Manager på Swedish Match.

I dag snusar cirka 100 000 personer Göteborgs Rapé, som grundades 1919. Historien bakom Göteborgs Rapé sträcker sig däremot ännu längre tillbaka. Redan på 1850-talet var Göteborgs hamn en plats där lokala trender resulterade i olika snusblandningar, vilket var ursprunget till den produkt som blev Göteborgs Rapé. Rapé är franska och betyder ”riven”, vilket härstammar från att riven tobak var vanligt förekommande i snusprodukter vid denna tid. I dag är tobaken, liksom i övriga snusprodukter, nedmald.

- Göteborgs Rapé har alltid varit vårt experimentella varumärke, till exempel var Göteborgs Rapé den första snusprodukten som kom ut som White-produkt, 1998. I XR Göteborgs Rapé Sparkling har vi förstärkt Göteborgs Rapés traditionella smak av citrus och lavendel och kompletterat med äpple och fläder, och jag är nöjd med resultat, säger Linda Hertzberg.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Carl Danielsson, Press Officer, Swedish Match

E-post: carl.danielsson@swedishmatch.com

Swedish Match utvecklar, tillverkar och säljer kvalitetsprodukter under marknadsledande varumärken inom produktsegmenten Snus och moist snuff, Övriga tobaksprodukter samt Tändprodukter. Tillverkning sker i sju länder och försäljningen är störst i Skandinavien och i USA. Koncernens globala nettoomsättning var 12 966 MSEK under tolvmånadersperioden som slutade den 31 december 2018. Swedish Match aktie är noterad på Nasdaq Stockholm (SWMA).

Swedish Match vision är en värld utan cigaretter. Några välkända varumärken: General, Longhorn, ZYN, Game, Red Man, Fiat Lux och Cricket.