Kardus - världens bästa snus

Nu lanseras Kardus, världens mest exklusiva snus. Kardus är ett årgångsmärkt, skuret snus för den verklige konnässören. Tobaken kommer från speciellt utvalda odlingar i Vietnam, Ungern, Spanien och Indien.

Vi vill visa att snus kan vara lika exklusivt och njutningsfullt som en riktigt fin cigarr eller choklad av högsta kvalitet. Snuset har under de senaste årtiondena gjort en klassresa och nu tas det avgörande steget. Kardus är ett snus för de eleganta salongerna, säger Mikael Arnebert, informationschef, Swedish Match North Europe AB.
Med Kardus får uttrycket fint som snus en helt ny dimension. Vilket inte minst framgår av smak- och doftbeskrivningen: Kardus har en rökig, kryddig tobakssmak som associerar till torkad frukt, fikon och plommon. Det finns en tydlig beska, balanserad sälta och sötma, med en ton av kakao. I doften finns inslag av russin, starkvin, vanilj och hö. Kardus är dock inte smaksatt, utan det är blandningen av noggrant utvald tobak som ger den komplexa smaken och doften.

Packningen av Kardus Superior Blend, som det fullständiga produktnamnet lyder, sker för hand i förpackningar om 100 gram och i ett begränsat antal. Kardus bär ett sigill som signeras av den person som gör den sista kvalitetssäkringen av snuset. Denna utgåva av Kardus årgångsmärks med år 2004. Förpackningens form liksom logotypen är utformade med tobaksbladet som inspiration. Asken är en nästan kubisk pjäs med endast Kardus stiliserade blad på ovansidan som vittnar om innehållet. Locket försluts med en bajonettförslutning för att undvika spill av snuset när man öppnar förpackningen.

Speciella redskap har tagits fram för att Kardus ska kunna avnjutas på ett smidigt och estetiskt sätt. Kardus passar utmärkt efter en god middag och kommer att finnas till försäljning på gourmetrestauranger som Gondolen och Operakällaren i Stockholm. Det kommer också att säljas hos välsorterade tobakister, som Brobergs Tobakshandel i Stockholm och Göteborg, Cigarrummet i Stockholm och Saedens Tobak i Umeå. Priset förväntas ligga på cirka 450 kronor per förpackning. Kardus finns att köpa från december månad.
Ordet kardus (av franskans "cartouche", på tyska "karduse") har i Sverige historiskt använts i betydelsen packa snus i kardus, det vill säga paketera snuset i ett omslag av papp.

Mikael Arnebert, informationschef,
Swedish Match Division Nordeuropa
Tel 08- 658 02 10, mobil 070- 529 02 10,
e-post mikael.arnebert@swedishmatch.se