Lyxtrenden har nått snuset

Swedish Match lanserar General Onyx; ett nytt, unikt premiumsnus inom General-familjen.

– Nu kan man säga att massexklusivitetstrenden även har nått snuset. General Onyx innehåller en speciell tobaksblandning, har en mer lyxig prilla och ett elegant yttre, säger Paal Fure, trendexpert och analytiker på omvärldsbevakningsföretaget Opinion.

– Massexklusivitet är en trend där mer sofistikerade premiumprodukter görs tillgängliga för en bred publik. Inom många kategorier där det tidigare inte funnits utpräglade premiumprodukter skapas det nu lyxigare varor.

– Ett exempel är juicer, där purfärska juicer till ett högre men fortfarande rimligt pris kan köpas överallt. Ett annat exempel är H & M och deras samarbete med designers som Karl Lagerfeld och Stella McCartney, där man tar fram exklusiva kollektioner som är till för den breda massan. Ett tredje exempel är iPod, där funktionalitet kombineras med snygg design. Konsumenterna älskar detta då det gör något nytt för produktområdet och man får lyx till ett överkomligt pris, säger Paal Fure.

Det nya snuset General Onyx har en förstärkt General-smak som är mer kryddig och pepprig. De svarta prillorna är lagda i ett spiralmönster i dosan. Prillorna har även en ny form, de är något plattare för att passa bra i munnen. Dosan är svart, i blanka och matta färgtoner, med ett metalliserat lock.

– Det här är den bästa General vi har gjort, säger Mikael Arnebert, informationschef, Swedish Match North Europe AB. I våra konsumentundersökningar har vi märkt av en efterfrågan på ett premiumsnus. General Onyx är exklusiv i alla led; från smak och prillans utformning och utseende, till paketeringen av prillorna i dosan och dosans design.

General är Sveriges största snusmärke med närmare 40 procent av totalmarknaden. Cirka 400 000 människor snusar General. General är ett av Sveriges äldsta snusmärken med anor från 1800-talet.

Konsumentpriset för General Onyx beräknas bli cirka 20 procent högre jämfört med övriga General-varianter. General Onyx kommer att finnas på 7/Eleven från och med vecka 44, och Pressbyrån från vecka 45.

För bilder och övrig fakta:
Högupplösta bilder kan laddas ner från bifogad länk: http://imagebank.swedishmatch.com/displayemailimages.jsp?pickup=468&temp=false

Ytterligare information om snusaren och den svenska snusmarknaden finns på www.swedishmatch.com (se speciellt ”Media”/”Snuset i Sverige”/”Snusandet i siffror”). På www.gothiatek.com redogörs för aktuell snusforskning, tillverkningsprocess etc.

För mer information kontakta:
Mikael Arnebert, informationschef, Swedish Match Division Nordeuropa
Tel: 08 – 658 02 10, mobil: 070 – 529 02 10