Nu är det här – finsnuset för alla livsnjutare

Swedish Match lanserar i dagarna Kardus Premium Blend, en lillebror till årgångssnuset Kardus Superior Blend – ”Världens finaste snus” – som introducerades för ett halvår sedan.

Kardus Premium Blend är anpassad för en bredare men kvalitetsmedveten målgrupp som uppskattar livets goda i form av mat, dryck och tobak.

– Kardus Premium Blend riktar sig till snusare som är beredda att lägga en extra slant på sitt snus och som exempelvis vill avnjuta det efter en god middag. Ett snus för vardagskonnässören, helt enkelt, säger Mikael Arnebert, informationschef, Swedish Match Division Nordeuropa.

Kardus innehåller 40 gram noggrant utvald tobak. Snuset är skuret och består av laminatobak, det vill säga tobak helt utan stjälk, och snuset är inte smaksatt. Detta skapar en mustig och rökig smak med whisky- och ekfatskaraktär. Kardus Premium Blend har en tydlig, lite söt tobaksdoft med inslag av fikon, torkad frukt och en svag antydan av te.

Tobak från argentinska svenskbygder

Det finns sex sorters tobak i Kardus Premium Blend, bland annat från Argentina och Brasilien.

Den ena sorten argentinsk tobak odlas i svenskbygderna kring Oberá, Misiones, i den nordöstra delen av landet. Denna tobak lufttorkas. Den andra sortens tobak från Argentina soltorkas och odlas i Andernas vidsträckta dalgångar.

Den brasilianska tobaken odlas på slätterna öster om världens största vattenkraftsdamm, Itaipu, i södra Brasilien.

Förpackningen till Kardus Premium Blend består av en stilren, vit dosa med skruvlock. Under den inledande lanseringsfasen förpackas produkten i en elegant, fyrkantig ytterförpackning.

”Original-Kardus” snabbt slutsåld

– På snusområdet har det inte riktigt funnits samma utveckling och variation i produktutbudet som inom till exempel cigarrbranschen. Det vill vi ändra på. Kardus Superior Blend, som vi lanserade i november 2005 - till ett pris av 450 kronor per förpackning - blev mycket väl mottagen, vilket visar att efterfrågan på ett riktigt konnässörssnus är stor.

– Brobergs i Stockholm – en av Sveriges främsta tobakister – sålde slut på sin tilldelning redan första dagen. För andra återförsäljare tog det slut inom några dagar. Och omkring 1 000 prillor av Kardus Superior Blend á 35 kronor har serverats på de restauranger som har haft snuset på sin meny.

En blygsammare prislapp

Jämfört med sin föregångare har Kardus Premium Blend en blygsammare prislapp. Snuset kommer att kosta runt 45 kronor i konsumentledet. Produkten kommer inom de närmsta månaderna att finnas till försäljning bland annat hos utvalda tobakister, Pressbyrån, 7-Eleven och Shell Select. Totalt är det cirka 1 000 försäljningsställen över hela landet.

Ordet Kardus (av franskans cartouche, på tyska karduse) har i Sverige historiskt använts i betydelsen ”packa snus i kardus”, det vill säga paketera snuset i ett omslag av papper.

Bilder:
Klicka här för högupplöst bild: Kardus Premium's Swedish Match images

För fler snusrelaterade bilder se http://imagebank.swedishmatch.com/. Klicka på ”Enter” vid ”Standard user” och skriv t.ex. ”Snusare” i sökfältet.

För mer information kontakta:

Mikael Arnebert, informationschef, Swedish Match Division Nordeuropa
Tel: 08 – 658 02 10, mobil: 070 – 529 02 10, e-post: mikael.arnebert@swedishmatch.se

Anna Lekander, informatör, Swedish Match Division Nordeuropa
Tel: 08-658 03 56, mobil: 070- 889 03 56, e-post: anna.lekander@swedishmatch.se