Nya Onico - kariesrisk i princip eliminerad

Nya Onico - kariesrisk i princip eliminerad

Onico - Swedish Match växtfiberbaserade portionsprillor utan tobak eller nikotin - har fått ett nytt recept baserad på havre- och kakaofiber. Det nya receptet innebär att kariesrisken i praktiken är undanröjd, förutsatt normal munhygien.

Under försommaren drabbades Swedish Match av allvarliga produktionsstörningar beroende på kvalitetsproblem med Onicos basråvara majsfiber. Ungefär samtidigt gick tandläkare ut med en varning om att Onico - i sällsynta fall - kunde orsaka karies hos dem som har blottlagda tandhalsar i överkäken (så kallad rotkaries). Detta uppmärksammades av ett stort antal medier.

Dosorna försågs med en hänvisningstext till www.onico.nu där Swedish Match redogjorde för problemet.

- Hittills har ett tiotal kariesfall inrapporterats bland cirka 100000 användare av Onico, säger Freddi Lewin, läkare och medicinsk rådgivare på Swedish Match. Vi har i dessa fall svarat för tandläkar- och eventuella resekostnader, förlorade arbetsinkomster och andra omkostnader.

Swedish Match inledde tidigt ett samarbete med Tandläkarhögskolan i Göteborg för att komma tillrätta med kariesproblemet. Olika recept togs fram och testades på människor under sommaren och hösten. Det bästa alternativet som basråvara visade sig vara en blandning av havre- och kakaofiber som kombineras med livsmedelsgodkända smaktillsatser.

- Den nya produkten bidrar till en mycket låg syrabildning runt prillan. Med detta recept är risken för karies i det närmaste obefintlig, vilket bekräftas av institutionen för cariologi vid Tandläkarhögskolan, säger Freddi Lewin.

Det nya receptet innebär också att produktionsproblemen eliminerats.

Med start denna vecka är nya Onico på väg ut i butik. Färgen på prillorna är lite mörkare än tidigare och enligt Swedish Match konsumenttester upplevs de som fylligare och mer lika vanliga portionssnusprillor.

Målgrupp för Onico är de som vill dra ner på nikotinintaget och varva vanligt portionssnus med ett tobaks- och nikotinfritt alternativ. Det finns också de som använder Onico för att helt sluta snusa.

Nya Onico finns i fyra varianter: original och mini, som båda efterliknar traditionell snussmak, samt pepparmint och enbär.

Bilder:

För låg- och högupplösta bilder, klicka på länken: http://imagebank.swedishmatch.com/packages.jsp?fromlink=true&packageid=1695&hash=CF685FE7CFFBD38CFE69B36D54976A14F91A634D

För mer information kontakta:

Freddi Lewin, läkare och medicinsk rådgivare, Swedish Match

Tel 08 - 658 02 91, mobil 070 - 467 11 91, e-post freddi.lewin@swedishmatch.se

Mikael Arnebert, informationschef, Swedish Match

Tel 08 - 658 02 10, mobil 070 - 529 02 10, e-post mikael.arnebert@swedishmatch.com