Ut med askkoppen – in med snuskoppen!

Inför rökförbudet, som träder i kraft den 1 juni 2005, har Swedish Match tagit fram snuskoppar där restauranggäster enkelt och diskret kan göra sig av med använda prillor.

Redan idag använder drygt en miljon svenskar snus. Hälften av dem är före detta rökare.

– Förhoppningsvis kommer ännu fler cigarettrökare att gå över till snus när rökning nu förbjuds på krogen, säger Mikael Arnebert, informationschef på Swedish Match Division Nordeuropa.

Krögare och restaurangpersonal har uppmärksammat Swedish Match på att hanteringen av använda prillor kan bli ett problem.

– Därför har vi tagit fram en snygg och funktionell snuskopp, konstruerad så att man slipper se de använda prillorna, säger Mikael Arnebert. Vi tror att de kommer att uppskattas av såväl gäster som restaurangpersonal.

Designern Björn Ahlberg på byrån RWD (Robin Wood) har svarat för utformningen i samarbete med Swedish Match. Swedish Match distribuerar de nya snuskopparna till sina restaurangkunder över hela landet.

För högupplösta bilder se bifogad länk: http://imagebank.swedishmatch.com/displayemailimages.jsp?pickup=433&temp=false

Fler bilder finns på http://imagebank.swedishmatch.com/. Användarnamn och lösenord är redan ifyllda – klicka direkt på ”Log in”.

Ytterligare information om snusaren och den svenska snusmarknaden finns på www.swedishmatch.com (se speciellt ”Media”/”Snuset i Sverige”/”Snusandet i siffror”). På www.gothiatek.com redogörs för aktuell snusforskning, tillverkningsprocess etc.

För mer information kontakta:
Mikael Arnebert, informationschef/presschef, Swedish Match Division Nordeuropa
Tel: 08 – 658 02 10, mobil: 070 – 529 02 10, e-post: mikael.arnebert@swedishmatch.se

Björn Ahlberg, designer, RWD (Robin Wood)
Tel: 08 - 662 50 04, mobil: 0708 - 14 77 07, e-post: bjorn@rwd.se