EU, kommunikation och entreprenörer på NanoForum 2014

Den 15 maj höll SwedNanoTech sin årliga konferens NanoForum. Temat var nanosäkerhet och innovation och konferensen lockade ett hundratal besökare från företag, universitet och institut.

Under dagen pratade Henrik Laursen från EU-kommisionen om kemikalieregelverket REACH, Antje Grobe om allmänhetens uppfattningar och attityder kring nanoteknik, Caroline Kranz om vikten av transparens när det kommuniceras om nanoteknik inom kemikalieföretaget BASF och Tom van Teunenbroek om EU-projektet NANoREG

Priset för Årets Nanoföretag delades under konferensen ut för andra året i rad. Vinnare blev coating-företaget Applied Nano Surfaces. Företaget är verksamt inom ytbehandling, sk. coating och har arbetat fram en teknik som reducerar friktion på olika typer av komponenter mycket bra och kostnadseffektivt.

- Vi är jätteglada för den här utmärkelsen. Det är kul att se att vårt arbete uppmärksammas även utanför den sfär som vi vanligtvis är verksamma inom, säger Christian Kolár, tillförordnad VD på Applied Nano Surfaces.

Förutom ett diplom mottog det vinnande företaget även en prisstatyett designad av Cheryl Akner-Koler, professor på konsthögskolan Konstfack.

De övriga nominerade företagen var Disruptive Materials, Sol Voltaics, Spago Nanomedical och Polymer Factory. Samtliga företag presenterade sina verksamheter på scenen för publik och den beslutsfattande juryn.

Årets NanoForum var den fjärde upplagan av konferensen. I år arrangerade SwedNanoTech NanoForum i samarbete med det europeiska nanonätverket Nanotechnology Industries Association, NIA. Moderator för konferensen var nätverkets direktör Steffi Friedrichs

- Det var verkligen roligt att se och höra dessa unga och innovativa företagare som är entusiastiska och framgångsrika, sade Steffi Friedrichs om de nominerade företagens presentationer.

Under dagen hölls även en företagsutställning med ett femtontal utställande företag och organisationer. NanoForum avslutades med en reception där besökarna fick ytterligare möjlighet att mingla med deltagare, talare och utställare.

Collage med foton från NanoForum 2014. Fotograf: Anette Andersson

• nanotechnology industries association
  • steffi freidrichs

• Stockholm

SwedNanoTech är en förening som har bildats för att skapa en tydlig profil för svensk nanoteknologi i Sverige och utlandet och etablera ett gott samarbete mellan forskare, entreprenörer och samhället i övrigt. Vi har ca 120 medlemmar, både studenter, företag och enskilda forskare.