Emilio Huerta från Kungsör tilldelas stipendiet Framtidsbygget 2023. Ett initiativ för att locka unga till yrkesbranschen.

Emilio får stipendium – inspiration för andra ungdomar

Stipendiet Framtidsbygget går årligen till två gymnasieungdomar i Sverige – en tjej och en kille – som båda studerar på ett yrkesinriktat program. Stipendiaterna får 25 000 kronor var.

2023 års stipendiater är Emilio Huerta från Kungsör och Wilma Ekblom Lindé från Sundsvall.

Emilio Huerta gick nyligen ut Rörmokarprogrammet på Ullvigymnasiet i Köping – men har också lärt sig köra entreprenadmaskiner på fritiden. Idag jobbar han med det sistnämnda.

– Jag drömmer om att ha ett mindre entreprenadföretag med ett par maskiner och en lastbil. Jag gillar det familjära, att få en grupp att trivas med hjälp av god kommunikation. Jag vill bli en så bra arbetsgivare som möjligt, där mina anställda ser fram emot att jobba. Arbetet måste förstås bli gjort, men det är viktigt att ha kul också, säger han.

Det kommer att saknas närmare 300 000 yrkesutbildade i Sverige till 2035. Stipendiet Framtidsbygget är en del av den satsning som bygghandelsföretaget Swedol påbörjade våren 2022. En kraftsamling för att få fler unga att söka sig till yrkesbranschen.

Emilio Huerta visste vad han ville redan i högstadiet. Hans egen drivkraft har varit minst lika stark som maskinerna han idag kör.
– Jag har inte haft ett lov sedan i åttan. Jag har jobbat i mitt eget företag med rekond av grävmaskiner och har bland annat sparat ihop pengar till förarbevis för grävmaskin och körkort för lastbil.

– Jag har alltid varit positivt inställd till hårt arbete. När det är tufft försöker jag titta framåt, på de visioner jag har. Men mest är det kul. Det är en rolig bransch och jag har sällan en tråkig dag. Grävmaskiner är fascinerande och det är viktigt att jobba med något som intresserar en, säger han.

Det är andra året som stipendiet delas ut. Wilma och Emilio valdes ut av juryn bland över 300 sökande.

– Det är otroligt roligt att ta del av alla fina berättelser från de som söker Framtidsbygget. Det ger hopp om framtiden. Genom stipendiet vill vi ju inspirera unga, och vilka inspirerar mer drivna än ungdomar som Wilma och Emilio? säger Linda Jacobsson, nordisk marknadschef på Swedol/TOOLS och medlem i juryn.

FRAMTIDSBYGGET

Stipendiet Framtidsbygget delas ut en gång per år och går till två gymnasieungdomar – en tjej och en kille – som båda studerar på ett yrkesinriktat program. Stipendiaterna får 25 000 kronor var.

Framtidsbygget är en del av den satsning som Swedol och TOOLS påbörjade våren 2022. En kraftsamling för att få fler unga att söka sig till yrkesbranschen.

SÖK TILL FRAMTIDSBYGGET 2024

Ansökan för 2024 års stipendium är öppen till och med den sista oktober. Har du påbörjat – eller ska påbörja – en utbildning på ett yrkesinriktat gymnasieprogram i Sverige kan du söka. Du kan både nominera någon och ansöka själv.