SwedSec återkallar licens

SwedSec återkallar licens

Den SwedSec-licensierade medarbetaren har under åren 2013 och 2014 vid upprepade tillfällen tagit pengar ur kassa och från konton hos ett finansiellt institut till ett värde av drygt 100 000 kronor.

Licenshavaren har avskedats och ärendet har polisanmälts av arbetsgivaren.

SwedSecs disciplinnämnd konstaterar att licenshavaren allvarligt brustit i sin tjänsteutövning och att annan disciplinpåföljd än återkallelse inte kan komma i fråga.

Disciplinnämndens hela beslut i anonymiserad form finns att läsa här >>

Katarina Lidén, vd, 08-56 26 07 15 eller katarina@swedsec.se

SwedSec Licensiering AB arbetar för höga kunskaper och regelefterlevnad hos anställda på värdepappersmarknaden. Detta görs genom licensiering baserat på kunskapskrav och test och genom ett disciplinärt förfarande vid regelöverträdelser. SwedSecs vision är att förtroendet för värdepappersmarknaden ska vara högt. 184 företag är anslutna till SwedSec och nästan 23 000 av deras anställda är SwedSec-licensierade. SwedSec bildades 2001 av Svenska Fondhandlareföreningen, vilket är branschorganet för företag som står under Finansinspektionens tillsyn och är aktiva på värdepappersmarknaden. För mer information besök: www.swedsec.se samt www.fondhandlarna.se.