COOL DX Top – nya fördelar, fortfarande lika enkel

Produktserien COOL DX har fått ett unikt tillskott i form av COOL DX Top, kylmaskiner för GOLD RX Top, Swegons toppanslutna aggregat med roterande växlare. Samma enkelhet som alltid, men med flera nya fördelar.

För Swegons serie GOLD RX luftbehandlingsaggregat finns sedan tidigare en speciellt anpassad kylmaskinsserie, COOL DX, en kombination av produkter med enkelhet som ledord. Produkterna dockas samman direkt och passar inte bara perfekt ihop rent fysiskt, kylmaskinen ansluts dessutom enkelt via en kommunikationskabel direkt till GOLD RX:s styrsystem. Swegons produktchef för GOLD-familjen, Mikael Börjesson förklarar; ”Detta innebär plug and play för mängder av smarta inbyggda funktioner, inbyggd web-access och möjlighet att ansluta produkterna mot överordnat Building Management System. Eftersom man inte behöver någon separat kondensorenhet och kylsystemet är färdigfyllt från fabrik kan man till och med kalla det all inclusive’.

När COOL DX-serien nu får tillökning sker det genom nya versioner anpassade för Swegons toppanslutna luftbehandlingsaggregat, serie GOLD RX Top. De nya kylmaskinerna heter logiskt nog COOL DX Top, och har alla de fördelar som vanliga COOL DX har, men även några viktiga nyheter.

COOL DX Top är konstruerad så att kylbatteriets placering i förhållande till värmeväxlaren möjliggör kylåtervinning, en funktion som är inkluderad som standard och innebär värdefull energibesparing, EER-talet ökar t.ex. med ca 4,5% tack vare denna funktion. Dessutom är COOL DX Top utrustad med 3-stegs kompressorlösning för behovsanpassad kylproduktion och minimerad energiåtgång.

Toppanslutningen av kanalerna innebär också avsevärd platsbesparing. Kombinationen GOLD RX Top och COOL DX Top medför att ventilationssystemets ”fotavtryck” minskar och lämnar kvadratmetrar fria att användas till annan, inkomstbringande verksamhet. Toppanslutning är även ett bra tips för projekt med utrymmesbrist, där anslutningar i sidled inte får plats. Med andra ord, helt enkelt ett ypperligt tillskott till övriga Swegon-sortimentet.

COOL DX Top finns tillgängligt med en kyleffekt på 6-22 kW, för GOLD RX Top storlek 04-12.

• kylmaskiner
  • luftbehandlingsaggregat

Swegon AB ingår i Latour-koncernen och levererar komponenter och genomtänkta systemlösningar som skapar bra inomhusklimat och bidrar med avsevärd energibesparing.

Inklusive utländska försäljningsbolag, har Swegon totalt ca 1350 anställda och omsätter ca 2,8 miljarder SEK. Swegon har 16 säljkontor i Sverige. Exportförsäljningen är betydande och sker genom koncernens säljbolag i Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Belgien, Frankrike, Estland, Spanien, Italien, Schweiz, Österrike, Polen, Tjeckien, Slovakien, Nederländerna, Storbritannien, USA, Kina och Indien samt till övriga länder via återförsäljare. Företagets produktionsenheter och laboratorier finns i Kvänum, Arvika, Tomelilla, i S:t Karins Finland och Cantarana di Cona, Italien.