Rekordår för Swegon

Swegon, marknadsledande leverantör av energieffektiva ventilations- och klimatsystem och det största helägda bolaget inom Investment AB Latour, har växt till ett av de mest lönsamma svenska bolagen inom VS-sektorn. Under 2011 gjorde Swegon ett rekordår och ökade nettoomsättningen med cirka 26 procent till 2 707 miljoner kronor (2 153).
Efter valutajustering är den organiska tillväxten 13 procent. Även rörelsemarginalen förbättrades och är nu över 11 procent. Företagets VD, Mats Holmqvist, konstaterar nöjt:

- Detta är helt i linje med den plan vi har för den kommande 3-årsperioden. Målet är att växa som en global leverantör. Vi vill leda branschen och utvecklingen med våra helhets- och systemlösningar och skapa ett hälsosamt och energieffektivt inomhusklimat för både människa och miljö.

Idag uppgår den nordiska försäljningen till cirka 59 procent av omsättningen. Den övriga världen svarar för 41 procent, en andel som växt från 31 procent under 2010. Vissa marknader har ökat enormt. I Tyskland var tillväxten 54 procent, i Belgien 77 procent och i Ryssland 86 procent.

Satsar på produktutveckling
Under det gångna året har betydande satsningar gjorts inom produktutveckling och enligt VD Mats Holmqvist kommer dessa fortsatta satsningar leda till en stärkt position på världsmarknaden inom ventilations- och systemlösningar.

– Swegon har alltid varit en pionjär vad det gäller att utveckla nya produkter, något som vi nu demonstrerar genom vår lansering av vår nya inVENTilation TELLUS här på Nordbygg i Stockholm.

• tellus
  • swegon
  • mässa
  • latour

• Skåne

Swegon AB ingår i Latour-koncernen och tillverkar och marknadsför produkter och lösningar för ventilation och inneklimatsystem.

Inklusive utländska försäljningsbolag, har vi totalt ca 1300 anställda och omsätter ca 2,8 miljarder SEK. Swegon har 16 säljkontor i Sverige. Exportförsäljningen är betydande och sker genom koncernens säljbolag i Finland, Norge, Danmark, Tyskland, Belgien, Frankrike, Estland, Spanien, Italien, Schweiz, Österrike, Polen, Tjeckien, Slovakien, Nederländerna, Storbritannien och USA samt till övriga länder via återförsäljare. Företagets produktionsenheter och laboratorier finns i Kvänum, Arvika, Tomelilla, i S:t Karins Finland och Cantarana di Cona, Italien.