TELLUS minskar energiåtgången upp till 30 procent

På tisdagen presenterade Swegon det nydanande ventilationssystemet TELLUS på Nordbygg 2012.

TELLUS kan hjälpa en fastighetsägare att spara upp till 30 procent av den energi som går åt till att ventilera, värma och kyla en fastighet, jämfört med ett konventionellt ventilationssystem. Allt är dessutom integrerat i en enda produkt, vilket gör den enkel att installera och sköta.

– Ju tidigare vi får komma in och hjälpa våra kunder med den totala lösningen, desto större möjlighet att spara energi och få en totalekonomisk bra lösning. Kostnaden för TELLUS är lägre än att köpa och installera separata system, förklarar Markus Kalo, produktchef på Swegon, och fortsätter:

– Det är samma komponenter med den skillnaden att de är paketerade på ett kompakt och kvalitetssäkrat sätt. Vi har kört ett antal system i snart två år och känner oss trygga i vår konstruktion. När vi introducerade kompakta ventilationsaggregat med inbyggd styrning, GOLD 1994, ansåg många att det var två helt olika entreprenader som inte gick att kombinera i en produkt. Nu är kompaktaggregat med inbyggd styr det självklara valet som blivit branschpraxis. Det vi gör nu med TELLUS är att integrera även värme, kyla och varm tappvatten på ett kompakt och energioptimerat sätt.

Det finns många olika sätt att temperera och ventilera en byggnad. Ibland distribueras kylan enbart med luften, ibland i kombination med vätskebaserade komfortmoduler som kan både kyla och värma det rum den sitter i. TELLUS kan lösa båda uppgifterna, även om den helst vill använda luft och vatten.

Nu introducerades TELLUS för publiken i Europa men i framtiden ska TELLUS förmodligen att gå på export till USA, Mellanöstern, Indien och Kina. Investmentbolaget Latours helägda dotterbolag Swegon öppnar mot slutet av året fabrik i Indien och kontor i Shanghai, Kina.

Mats Holmqvist, vd på Swegon, säger:

– TELLUS är ett fantastiskt exempel på Swegons lösnings- och systemtänkande. Vi leder branschen mot nyheter och nya riktmärken och skapar på så sätt världens bästa inomhusklimat för människor och miljö.

För mer information kontakta: