Framtidens material – 3 trender och 7 sanningar

Ändlösa begär, rymdskeppsparadigm och effektivitetsjakt. Det är tre drivkrafter som beskrivs i Swereas nya rapport Framtidens material. Rapporten lanseras i Almedalen den 6 juli kl.8.30 tillsammans med Kairos Future och är ett resultat av svaren från 400 experter, företagsledare och futurister.

Hjulen rullar snabbare och behovet av nya bättre och smartare material är stort och beständigt. Vad är det som krävs för att skapa framtidens material, och vad har Sveriges industri för möjligheter att konkurrera?

I Swereas nya rapport Framtidens material har vi tillsammans med industri, akademi, samhällsaktörer och futurister identifierat 3 drivkrafter och 7 sanningar som kommer att påverka svensk material- och produktutveckling.

− På Swerea hoppas vi att rapporten ska kunna ge industrin ett försprång. Material- och produktutvecklare i Sverige har goda förutsättningar men det gäller att vara på tårna när hjulen rullar snabbare och kraven ökar. Potentialen för samarbete har kanske aldrig varit större, säger Göran Carlsson koncernchef på Swerea.

Mats Lindgren, VD på Kairos Future och Göran Carlsson är båda på plats i Almedalen för att presentera rapporten. På seminariet deltar även en panel som består av Michael Arthursson partisekreterare för Centerpartiet, Pontus de Laval forskningschef för SAAB group och Cecilia Hertz, vd och grundare Umbilical Design. Moderator är Johanna Danielsson, vice vd på Kairos Future.

Rapporten kommer att finnas tillgänglig i sin helhet i samband med seminariet i Almedalen. Den kommer även gå att beställa efter seminariet via Swereas webbplats, men då med tidigast leverans i slutet av augusti.

Framtidens material bygger på rapporten Framtidens industri som Swerea lanserades 2015.