Hans Magnusson, Swerim, har tilldelats Lagneborgpriset 2023 om 25 000 kr för sina insatser inom utveckling och användning av materialmodeller för tillämpad material- och processutveckling.

Lagneborgpriset 2023 tilldelas Hans Magnusson

Lagneborgpriset 2023 om 25 000 kr har tilldelats Hans Magnusson, Swerim för sina insatser inom utveckling och användning av materialmodeller (både termodynamik, kinetik och deformation) för tillämpad material- och processutveckling.

Han får priset dessutom för sitt inkluderande mentorskap av unga forskare inom många olika områden. Hans har byggt broar mellan industri, institut och högskolor inte bara inom Vinnovaprojekt (utnämnd till Årets brobyggare 2021) men även inom bearbetningsområdet på Swerim.

– Hans är nyfiken och engagerad och vill driva och arbeta i projekt för att aldrig stanna upp i sin utveckling som forskare. Han är dessutom mycket omtyckt och har ett stort förtroende hos både kollegor och kunder. Han skapar en god atmosfär och är alltid lätt att arbeta med, berättar Magnus Andersson affärsområdeschef vid Swerim.

Hans Magnusson, hans.magnusson@swerim.se, 073 052 55 84

______________________________________________________
Lagneborgpriset
Rune Lagneborg som priset är uppkallat efter var metallforskare, professor i metallografi vid KTH. Han slutade på institutet 1998 efter att ha varit verksam som föreståndare på Institutet för Metallforskning under 25 år.

Metallforskningsinstitutet Swerim bedriver industrinära forskning och utveckling kring metaller och deras väg från råmaterial till färdig produkt. Vi vill stärka industrins konkurrenskraft genom ökad produktkvalitet, högre resurseffektivitet och mer hållbara tillverkningsprocesser. Vår vision är en fossilfri och cirkulär industri. Institutet har 190 medarbetare på två orter i Sverige – Luleå och Stockholm. Swerim ägs till 80 procent av industrin och till 20 procent av svenska staten genom RISE Research Institutes of Sweden.