Mikael Malmström, Swerim, 2019 år Lagneborgpristagare.

Mikael Malmström tilldelas Lagneborgpriset 2019

Mikael Malmström tilldelas Lagneborgpriset om 25 000 kronor för sina framstående insatser inom verksamheten för analytisk processövervakning. Han har under sina 4 år på Swerim drivit och utvecklat forskningen kring laser ultraljud vilket – förutom fördjupat samarbete med SSAB och andra nya kunder – lett till publikationer på konferenser, vetenskaplig artikel och betydande resultat från industrimätningar hos SSAB som givit nya insikter om deras material i produktionsprocessen. Nyligen har hans arbete även lett till en patenterbar uppfinning inom laser ultraljud som kommer hjälpa kunder att implementera tekniken.

Mikael är en skarp forskare med hög vetenskaplighet med stort förtroende hos både forskarkollegor och kunder. Han förklarar komplicerade förlopp på ett enkelt och pedagogiskt sätt vilket utryckts i de årliga föreläsningar han haft för studenter på KTH, på interna forskningsmöten och för de kollegor han handlett i verksamheten. Han är positiv, hjälpsam och en omtyckt kollega som det alltid är lätt att samarbeta med.

Kontakt: Mikael Malmström, 070-226 38 88, mikael.malmstrom@swerim.se

__________________
Lagneborgpriset Prissumma: 25 000 kr. Delas ut en gång årligen till en (eller flera) som på särskilt förtjänstfullt sätt, genom goda presentationer.,eller resultat, bidragit till att Swerims position förbättrats eller verksamhet utvecklats.

Regioner