Olivier Rod är ny chef för affärsområde Materialutveckling på Swerim.

Olivier Rod ny affärsområdeschef på Swerim

Metallforskningsinstitutet Swerim, är glada över att välkomna Olivier Rod som ny affärsområdeschef för Materialutveckling. Olivier, är en välkänd profil och uppskattad kollega inom branschen. Han kommer närmast ifrån RISE där han de senaste fem åren haft en befattning som chef för avdelningen Korrosion med verksamhet i Sverige och Frankrike.

– Olivier Rod har en omfattande bakgrund inom materialforskning och -utveckling, och vi är säkra på att hans kompetens passar Swerim perfekt med tanke på den omställning som svensk industri står inför, säger vd Pontus Sjöberg. Oliviers gedigna ledarerfarenhet, forskningsbakgrund och breda kontaktnät i industrin kommer att vara en stor tillgång för Swerim. Denna rekrytering är en vinst både för våra partners och våra medarbetare.

– Materialval, - provning och -utveckling kommer att vara avgörande för att lyckas med den omställningen som Sverige och svensk industri har framför sig de kommande åren, menar Olivier Rod. Jag ser fram emot att kunna bidra till den förflyttningen i samverkan med Swerims kunder och alla fantastiska kollegor från affärsområde materialutveckling.

Oliver Rod kommer att ingå i ledningsgruppen för Swerim. Han kommer att tillträda sin tjänst under våren.

VD Pontus Sjöberg, 010-489 09 70, pontus.sjoberg@swerim.se

Metallforskningsinstitutet Swerim bedriver industrinära forskning och utveckling kring metaller och deras väg från råmaterial till färdig produkt. Vi vill stärka industrins konkurrenskraft genom ökad produktkvalitet, högre resurseffektivitet och mer hållbara tillverkningsprocesser. Vår vision är en fossilfri och cirkulär industri. Institutet har 190 medarbetare på två orter i Sverige – Luleå och Stockholm. Swerim ägs till 80 procent av industrin och till 20 procent av svenska staten genom RISE Research Institutes of Sweden.