Pris för mångårigt arbete för en hållbar framtid

Pris för mångårigt arbete för en hållbar framtid

Vid årets utdelning av Näringslivets Pris i Luleå vann Swerea MEFOS Energi- och hållbarhetspriset. Mikael Larsson, gruppchef för processintegration på Swerea MEFOS, fanns på plats och tog emot det tunga priset (4,4 kg) av Luleå Energis representant Sofia Antonsen, som assisterades av Karl Fabricius från Luleå Hockey.

Motiveringen från juryn löd:
"Årets vinnare är ett företag med Luleå i hjärtat och världen som arbetsplats. Företaget har arbetat med hållbarhet långt innan det var ett begrepp. Genom att sammanföra kunskap och teknik på nya sätt uppnår Swerea Mefos resultat som har stor betydelse för en hållbar framtid."

– Vi är oerhört stolta över denna utmärkelse. Vi driver forskningsprojekt med företag från hela världen, men nu har vi också fått uppmärksamhet på hemmaplan vilket är väldigt roligt, sa Mikael Larsson i sitt tacktal. – Tack Luleå!

Bildtext: Mikael Larsson, gruppchef för processintegration på Swerea MEFOS, tog emot Näringslivets Pris för Energi och hållbarhet. Foto: Karl-William Sandström

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produktionsteknik samt produktframtagning. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 650 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST) Verksamhet finns i Luleå, Jönköping, Mölndal, Piteå och Stockholm. Swerea KIMAB har även verksamhet i Brest och St Etienne i Frankrike.