Vi på SydGrönt jobbar alla tillsammans för att öka självförsörjningsgraden i Sverige.

Blogginlägg -

Tillsammans siktar vi alla på SydGrönt att det ska finnas ett brett sortiment på svensk frukt och grönt året om, över tid – Från svenska odlare.

I Sverige är det allt färre verksamma personer inom de gröna näringarna som ska förse en växande befolkning med mat. SydGrönt ägs till 100 procent av sina odlare och tillsammans bestämmer vi riktning och mål för SydGrönts verksamhet.

SydGrönt är till 100 procent odlarägt och organiserat som en ekonomisk förening. Det innebär att det är medlemmarna själva som bestämmer riktigt och mål för SydGrönts verksamhet. Målet är att utveckla medlemmarna och deras företag. Eventuell vinst går tillbaka till medlemmarna så de kan fortsätta att utveckla sina företag.

I Sverige är det allt färre verksamma personer inom de gröna näringarna som ska förse en växande befolkning med mat. Vår självförsörjningsgrad minskar drastiskt i Sverige. På 1990-talet hade Sverige en självförsörjningsgrad på 75 procent. Idag är den 50 procent. Det Innebär att varannan tugga vi äter består av importerad mat och det är bara med spannmål, morötter och socker som vi är självförsörjande 1.

Det är en dyster och sårbar utveckling som vi på SydGrönt aktivt arbetar för att förändra. Vi vill att det ska finnas ett brett utbud av svensk frukt och grönt, året om över tid.

Se avsnitt Från svenska odlare HÄR.

1.LRF.se