SydGrönt ger stöd till UNHCR:s insatser i Ukraina

SydGrönt ger stöd till UNHCR:s insatser i Ukraina

SydGrönt Ekonomisk förening har idag skänkt pengar till FN:s flyktingorgan UNHCR:s insatser i Ukraina. Donationen går till människor som flyr i och från Ukraina.

• Barn och familjer i Ukraina flyr för livet
  • Attacker krossar människors trygghet
  • Läget är desperat och oförutsägbart
  • Liv står på spel

Just nu försämras läget snabbt i Ukraina. Det är både oförutsägbart och osäkert. Tusentals barn och familjer har tvingats lämna sina hem sedan den ryska militära attacken.

”Det är fruktansvärt och vi pratar kontinuerligt med de säsongsarbetare som normalt kommer till oss för att förstå deras situation och stötta dem” säger Lars Wall Persson, styrelseordförande SydGrönt

UNHCR, FN:s flyktingorgan, är på plats och leder och koordinerar arbetet med att ge skydd, hjälpinsatser och sätta människor på flykt i säkerhet. UNHCR:s fältarbetare arbetar runt om i hela Ukraina, även i områden där striderna är som värst. Nödhjälpspaket finns på plats och så fort det är säkert delar UNHCR ut dessa till behövande familjer. UNHCR finns även i grannländerna och står redo att samarbeta med regeringarna och hjälpa alla som tvingats på flykt med livräddande nödhjälp, tak över huvudet och skydd.

UNHCR är på plats och hjälper och vi på SydGrönt har valt att ge ett stöd genom UNHCR för att bidra.

Vi som förening och medlemmar har flera medarbetare från Ukraina och kringliggande länder, och utöver att stötta dem specifikt så vill vi, likt många andra, göra vad vi kan för att bidra till en organisation som kan göra skillnad för hela Ukraina.” säger Anna Törnebrant, VD SydGrönt

Vill du också hjälpa? Varje gåva kommer göra skillnad för sårbara familjer som befinner sig i en livsfarlig situation.

För information

Kontakta VD Anna Törnebrant på anna.tornebrant@sydgront.se , 0739 86 48 50 eller styrelseordförande Lars Wall Persson på lars@ellenholm.se, 0709 25 90 81