Anna Larsson på Viklundagård framför byggnationen av det nya växthuset.

Viklunda expanderar - bygger nytt växthus

Sommarens varma vindar sveper över markerna på Viklundagård. Mörka moln lurar lite längre bort som avslöjar att ett sommarregn är på väg att falla över gården. Vi möter upp Anna Larsson som är en del i den trio som driver företaget. Utöver Anna är det hennes syster Emma Larsson och kollegan Damian Zarembski som tillsammans driver och ansvarar för Viklundagård.

För en del av odlingen är det stundade regnet välkommet i sommarvärmen. Purjolök, kålrot och grönkål odlas nämligen på friland här på gården. Den andra delen av odlingen sker i växthus, där odlas tomat och gurka. Under den kalla delen av året värms dessa växthus upp för att fortsätta producera svensk tomat och gurka. Och det var här, efter att de fått ett nytt uppvärmningssystem förra året som tankarna kring en utbyggnad föddes. Den nyainvestering är Clean Burn Energi panna, det är en pelletspanna.

Viklundagård utvecklade och bytte som sagt ut det gamla uppvärmningssystem under 2018, till ett system som delvis är mer klimateffektivt och dels har betydligt större kapacitet.

• -Vi såg en möjlighet att utnyttja våra resurser. Vi hade både mark att använda oss av och det nya systemet som klarar av mer uppvärmningsyta, förklarar Anna.

Anna fortsätter att berätta att tanken är att det i första hand är gurka som ska odlas i de nya växthusen. Gurkan lämpar sig bra för denna typen av växthus som har lite högre i takhöjd. Men hon tillägger även att dörren för att testa nya saker alltid står öppen.

När frågan om hur Viklundagård ser på framtiden lyser Anna upp och svarar att hon ser mycket ljust på framtiden som odlare i Sverige. Efterfrågan på svenska grönsaker ökar och debatten om att konsumenter i Sverige vill äta mer svenska råvaror är en del i att Anna tror på rollen som svensk odlare. Hon berättar att vid sidan om efterfrågan finns en stark vilja att vara lösningsorienterade och hitta nya klimatsmarta sätt att odla och producera i växthus.

• -Varför inte välja svenska grönsaker och frukt? frågar Anna.

Hon förklarar att de svenska råvarorna väger upp, och att det mer en bara en grönsak odlad i Sverige man köper. Den har med sig mervärden som tex att det ger arbetstillfällen och främjar den biologiska mångfalden. Avslutningsvis berättar Anna att eftersom vi i Sverige ligger i framkant när det kommer till klimatfrågan och eftersom vi har stor koll på kvalité och kontroller så finns det en stor tro att Viklundagårds expansion är helt rätt i tiden.