FLER GRÖNSAKER FRÅN SYDGRÖNT BLIR KLIMATCERTIFIERADE

Efter en het och torr sommar är många konsumenter mer motiverade att göra hållbara val. Ett ökat utbud av grönsaker och bär som bidrar med mindre klimatpåverkan är därför extra efterfrågat just nu.

̶ På SydGrönt har vi alltid fokus på miljö och kvalitet. Vi har jobbat ett helt decennium med miljöfrämjande åtgärder och att ställa om till förnybar energi i växthusodlingen. Vi uppmuntrar våra odlare att bli Klimatcertifierade i Svenskt Sigill, en av många miljöåtgärder som gör att svensk odling ligger i framkant i Europa, säger Sara Berger, VD på SydGrönt.

Svenskt Sigill Klimatcertifierad är den enda klimatmärkningen för mat och blommor i Sverige. Mat och blommor märkta med Svenskt Sigill Klimatcertifierad bidrar med mindre utsläpp av klimatgaser än motsvarande vara utan Klimatcertifiering. Odlarna följer ett strikt regelverk som kontrolleras av oberoende kontrollföretag.

Regelverket bygger på vetenskap och forskning och visar att odlingen ger minskade utsläpp av klimatgaser. Vid odling av grönsaker i växthus är den viktigaste åtgärden för minskad klimatpåverkan, bytet från fossil energi till förnybar energi vid uppvärmning. Detta kan minska klimatpåverkan med upp till 80%.

̶ Vi ser en stadig ökning av antalet grönsaksodlare som väljer att minska sin klimatpåverkan och därför går in i Svenskt Sigills Klimatcertifiering. Hållbarare produktion av mat och blommor är en viktig fråga. Vi är glada över att fler går med och att konsumenten väljer dessa produkter i större utsträckning, säger Britt Rahm, VD på Sigill Kvalitetssystem

Dessutom följer odlingarna reglerna för Svenskt Sigill - vilket innebär krav på åtgärder för biologisk mångfald, hållbart vattenuttag och användning av en rad förebyggande metoder i odlingen för att minska användningen av växtskydd och växtnäring.

På SydGrönt är samtliga odlare Svenskt Sigill certifierade. En av odlarna som dessutom har tagit steget att bli Klimatcertifierade är Brännan Trädgård.

-I våras när vi bytte till att värma upp växthusen med pellets istället för, som tidigare, naturgas så kändes det naturligt att ta hela steget och bli Klimatcertifierade. Det är en självklarhet att vi tänker klimatsmart och vill ha en mer hållbar odling, säger Caroline Andersson som driver Brännan Trädgård.

All el som Brännan Trädgård köper in är nu grön el från förnybara källor och med pelletspannan är odlingen helt fossilfri.

-Nästa steg blir att också certifiera oss i Svenskt Sigill Arbetsvillkor. Det kommer vi att göra under det närmaste året, säger Caroline Andersson.

Kontaktinformation:

Britt Rahm, VD Sigill kvalitetssystem

britt.rahm@sigill.se

Sara Berger, VD Sydgrönt

sara.berger@sydgront.se

ett 70tal sydsvenska odlare. Kvalitet och hållbarhet är ledstjärnor i organisation och samtliga